Kikcurry

IMG_8725

Jullie wisten het allang. Ik ben een rasechte Bourgondiër en dat uit zich in een  onstilbare goesting naar eten met pak aan: robuuste stoofpotten, salades met flink wat vinaigrette en heel rijkelijk belegd brood. En dat brood is sinds kort in zijn nopjes want ik ontdekte het broodbeleg van mijn dromen. Het heeft alles waar ik dol op ben: smeuïgheid, pit, kleur en een stevige beet. En dat allemaal op basis van één van mijn culinaire favorieten: de kikkererwt.

Het begon allemaal toen ik op smoelboek een foodfilmpje zag passeren waarbij groenten, kruiden en kikkererwten grof werden gemixt met een cream cheese. Dat leek me wel wat dus probeerde ik meteen een versie uit met curry want curryslaatjes zijn mijn meug.

Sindsdien kan je deze voltreffer niet meer wegdenken uit onze koelkast en in onze brooddoos want als broodbeleg, dip of op een toastje: dit slaatje doet het gewoon. Kikcurry -dankjewel Barbara van i love eco voor de naamgeving van het kind- is een toppertje. Én simpel, én snel, én betaalbaar! Helemaal in Kookeetleefstijl dus. En laat ik jullie verklappen dat dit pas het begin is van een nieuw culinair avontuur want als kikcurry kan dan moet kik…. en kik…. (vul in naar believen!) toch ook kunnen? Doe je mee? Kik erop los en laat weten welk kik…slaatje jij met succes uitprobeerde.

IMG_8708

Kikcurry

200g gekookte kikkererwten (of een uitgelekte bokaal)
80g creamcheese (vegan varianten zijn er ongetwijfeld!)
1 sjalotje
Peper en zout
1/2 el currypoeder
1 el sojasaus
1/2 el balsamicoazijn
1/2 el ahornsiroop
1/2 el lookpoeder

Laat een pan met olijfolie goed heet worden. Bak de kikkererwten tot ze goudgeel worden en gaan knisperen.  Kruid met het lookpoeder. Blus met de sojasaus, balsamicoazijn en ahornsiroop. Laat afkoelen

Versnipper het sjalotje. Doe samen met de creamcheese in een foodprocessor of maatbeker. Voeg de afgekoelde kikkererwten toe en mix een paar keer kort maar hevig (de pulsestand). Zo heb je nog voldoende beet maar toch de smeuïgheid van een slaatje. Kruid af met peper en zout.

Optioneel maar zeker een aanrader: Voeg wat fijngesneden kerstomaatjes en peterselie toe.

Bewaar in een kraakschone bokaal tot een week in de koelkast.

Geef een reactie

