Stem op de veggie kerstburger en win!

img_8110

Een paar weken geleden stak er een leuk mailtje in mijn bus. Of ik zin had om een kerstburger te maken voor de GourmetBar van Novotel. Deze vraag kadert in een bloggerwedstrijd waarbij tien bloggers zo’n feestelijke burger bedenken. De beste burger zal gedurende een maand geserveerd worden in elke GourmetBar van de Benelux! De GourmetBar gaat prat op zijn authentieke en pure keuken. Deze burgerwedstrijd mag dat graag bewijzen.

Een kerstburger jawel. Ik weet niet wat dat met jullie culinaire verbeelding doet maar in mijn oren klinkt dat als een uitdaging in smaak, kleur en textuur. Dus ik antwoordde dat ik wel wou meeburgeren als het een seizoensgebonden, biologische en veggie burger mocht zijn. En dat mocht!

Deze week werd het een drukte van jewelste achter mijn fornuis. Deze middag moesten daar dan ook nog beeldjes bij en aangezien het de allerkortste dagen zijn, was het van haastjerepje voor genoeg daglicht op mijn burger. Maar het is me gelukt! Het recept is er. De foto’s zijn er. En ik ben best blij met het resultaat. Ik heb er net eentje verorberd en geloof me, jullie willen hem ook proeven. Hartverwarmend, stoer en 100% plantaardig! Zo hebben we ze graag, niet?

Maar nu is het aan jullie, lieve kookeetleeflezers. Als jullie deze duurzame burger lusten, mogen jullie er immers massaal op stemmen! En dat is niet alles. Je kan er ook iets mee winnen! Ik mag namelijk een verwennachtje Novotel in de Benelux met GourmetBar naar keuze verloten. Reden genoeg om een veggie burger op de kaart van de GourmetBar te stemmen!

Stemmen op de burger is mogelijk vanaf 12 december. Hoe breng je je stem uit?

1.       Ga naar de GourmetBar Facebook pagina
2.       Daar vind je een fotoalbum met alle kerstburgers die een kans maken
3.       Like je favoriete burger (de kookeetleefburger op nr. 8 natuurlijk!)
4.       Stemmen kan tot dinsdag 20 december, op 21 december wordt de winnaar bekend gemaakt.

Maar nu het recept. Heel benieuwd naar jullie bevindingen!

img_8069

Burger van zwarte bonen en kastanjechampignons
Veenbessenbarbecuesaus
Bacon van boerenkool
Pompoenfrietjes

Voor vier burgers:
240g zwarte bonen (gekookt, uitgelekt)
150g kastanjechampignons
80g fijne havervlokken
1 tl nootmuskaat
1 tl tijm
1 el balsamicoazijn
1 el sojasaus
1 el ahornsiroop
peper
zout

Voor de saus:
1 ui
100g veenbessencompote
100g tomatenpuree
250ml rode wijn
1 el sojasaus
3 el ahornsiroop
1 el balsamicoazijn
1 tl kaneelpoeder
1/2 tl kruidnagelpoeder
1/2 tl nootmuskaat
2 blaadjes laurier
peper
zout

Voor de bacon:
200 g boerenkool
1 tl paprikapoeder
olijfolie
peper
zout

Voor de frietjes:
500g kastanjepompoen
olijfolie
peper
zout

Versnipper de sjalot en snijd de kastanjechampignons in brunoise. Roerbak in olie, blus met de balsamicoazijn, de sojasaus en de ahornsiroop. Doe de uitgelekte bonen erbij. Roerbak 3 min. Voeg peper, zout, nootmuskaat, havervlokken en tijm toe. Roerbak 3 min. Plet met vork of pureestamper tot een grof gehakt. Laat 10 minuten rusten (de havervlokken moeten het vocht kunnen opnemen).  Als de burgermix toch nog teveel kleeft, voeg je wat paneermeel toe.
Vorm burgers met je handen en bak die in een hete pan aan beide zijden goudbruin. (Je kan ze nadien op bakpapier nog tien minuutjes laten afbakken in een oven op 180°C.)

Versnipper de ui. Fruit in een hete pan met de nootmuskaat. Blus met de balsamico, sojasaus en ahornsiroop. Laat 3 minuutjes pruttelen. Voeg de rode wijn, veenbessen, tomatenpuree, kaneel en kruidnagel en laurier toe. Laat op laag vuur tien minuutjes zacht koken tot de saus indikt.

Verwarm de oven voor op 160°C. Rits de boerenkool van de steel, spoel ze en droog ze heel goed. Pluk in grote stukken. Doe in een kom, besprenkel met olijfolie. Voeg peper, zout en paprikapoeder toe. Masseer goed zodat de boerenkool volledig is ingevet.
Spreid uit op een bakplaat met bakpapier. Bak gedurende 20 minuten.De boerenkool moet knisperig zijn maar niet bruin!

Zet de oven op 180°C. Snijd de pompoen in frietjes. Spreid ze open op een bakplaat en masseer ze met olijfolie, peper en zout. Laat 30 min. bakken tot goudbruin. Ze moeten aan de buitenkant krokant zijn en aan de binnenkant zacht.

Beleg een burgerbroodje met de burger, flink wat saus en een paar stukjes boerenkool. Je kan nog afwerken met veldsla, augurkjes of wat zuurkool.

Serveer met de frietjes.

img_8118

5 Comments Voeg uw reactie toe

  1. riet schreef:

    En.. verklap je ook welke broodjes je gebruikt? Die echte zachte, zoete hamburgerbroodjes vind ik maar niets. Gewone pistolets vinden de kinderen dan weer niet echt genoeg?

  2. Tine schreef:

    Dat ziet er héérlijk uit! Deze ga ik zeker en vast proberen… En stemmen doe ik sowieso!

Geef een reactie

