Driesterrenhavermout

Kunnen jullie zich een beetje nestelen in de herfst? Lekker aan de bak en de kook met wat het seizoen te bieden heeft? Dekentjes, kaarsen, boeken, een kop thee? Hier is het al comfortfood dat de klok slaat! Met de koude dagen kwam de goesting naar warme ontbijtjes weer op. In de zomer ben ik meer een smoothiemens maar in de winter houd ik van dampende kommen. Mogelijkheden genoeg! Fruit, havervlokken, noten, zaden en zelfs groenten mogen daar in verwerkt worden! Pompoen, wortel en pastinaak doen het prima in een zoet gerecht.

Ik weet het. Velen vinden havermoutpap een kleffe boel maar ik herhaal het tot vervelens toe: dat hoeft niet zo te zijn! Havermout kan ook heerlijk smeuig, romig en zijdezacht zijn. Bovendien bepaal je zelf grotendeels de smaak en de consistentie door wat je er hoe allemaal in draait. Voor mij geldt eigenlijk maar één regel: Havermout mag niet plakken. Ik lust immers geen cement. Ik voeg dus steeds meer melk toe dan de meeste basisrecepten aanbevelen en vaak werk ik nadien nog af met een scheut soja- of kokosroom of vanillepudding. Heerlijk trouwens is die combi van warm en koud (denk: warme appeltaart met vanilleijs!).

Van deze twee herfstige havermoutkommen krijg ik het in elk geval heel gezellig warm en ik hoop jullie ook!

img_5239
Pompoenhavermoutpap met chaikruiden en pepernoten

Voor twee porties:
300g hokkaidopompoen, ongeschild, in blokjes
1/2 tl gemalen korianderzaad
1 tl kaneel
1/2 tl gemalen kruidnagel
1/2 tl gemalen cardamom
1/2 tl nootmuskaat
1/4 tl zwarte peper
1/2 tl gemberpoeder
1/2 tl sinaasappelzeste
1 snuifje zout
1 banaan
250 ml hete havermelk
200g fijne havervlokken

Voor de afwerking:
Handjevol pepernoten (verkopen ze nu in bioplanet!)
Schijfjes peer

Kook de hokkaidopompoen  botergaar. Doe in de blender (of in een maatbeker als je een staafmixer gebruikt). Voeg alle andere ingrediënten toe en mix tot een smeuige pap. Indien te dik, voeg nog wat melk toe. De pap moet de substantie van pudding hebben.
Giet in kommen en werk af met de pepernoten en de peer.

img_4628
Gouden havermoutpap met gegrilde appeltjes en donkere chocoladesaus

Nodig voor twee porties:
300g fijne havervlokken
600 ml plantaardige melk
200g zwarte chocolade
1 el curcuma
1 snuifje zout
1 appel in maantjes
scheut ahornsiroop

Doe de vlokken met de curcuma, het zout en de melk (behalve twee eetlepel voor de chocolade) in een kom met dikke bodem. Breng aan de kook en laat 3 min zachtjes doorkoken.

Smelt de chocolade met twee eetlepels melk in een kommetje

Laat een grilpan heet worden met een nootje kokosvet. Schik de schijfjes in de pan. Besprenkel met een scheutje ahornsiroop. Draai na 2 min om en laat opnieuw 2 min grillen tot goudbruin.

Giet de havermout in de kommen. Schik de peertjes erop. Besprenkel met de chocoladesaus.

Geef een reactie

