Bananenchocoladevierkantjes (aka Herfsttroost)

img_4540

Ik weet niet hoe dat bij u werkt maar voor mij staat het begin van de herfst gelijk aan een onstuitbare drang naar taart en koekjes. Alles wat het aftellen naar 21 maart kan verzachten is welkom. Ik ben immers niet zo winterhard. De koude -als we die dit jaar al krijgen van onze kapotte natuur- kan me niet echt deren maar het is dat schrijnende gebrek aan licht. Ik verwelk daarvan. Ik houd me tussen oktober en maart eerlijk gezegd met moeite in leven. En met taart. Of koekjes. En ook wel met pruttelende stoofpotten en hete soep. Haal dus dat deken maar vast uit de kast en gooi nog een blok hout op de kachel. En zet die ketel op tot hij gloeit. Alles mag van mij op standby tot het terug opklaart. Behalve de honger. En het heel dichtbij elkaar zijn.

Deze vierkantjes zijn een beetje koekje en een beetje taart. Ook in standby modus maak je ze in een wip. Ze vragen zo goed als geen inspanning. Ze zitten boordevol verwennerijtjes en zijn toch gezond. Wat wil een mens meer.

img_4541

Bananenchocoladevierkantjes

Nodig voor 15 koekjes
3 rijpe bananen
2 cups havervlokken
2 eetlepels pompoenpitten
2 eetlepels chocoladedruppels
2 eetlepels gojibessen
1 tl bakpoeder
3 el pindakaas
2 el kokosolie
snuifje zout
1 tl vanillemerg

Verwarm de oven voor op 180°C (geen heteluchtstand).
Mix de bananen met het kokosvet, het bakpoeder, de vanillepoeder, het zout en de pindakaas tot smeuig. Roer de havervlokken, de gojibessen, de chocoladedruppels en de pompoenpitten  er onder.
Bedek een bakblik van ongeveer 25 op 15 cm met bakpapier. Doe het koekjesdeeg erin en druk het overal goed aan tot een platte koek.
Bak ongeveer 25 minuten of tot goudbruin.
Haal het blik uit de oven, laat 5 minuutjes rusten en snijd in vierkantjes. Laat nog een half uurtje rusten en smul dan van je eerste lauwe vierkantje. Met een bolletje ijs uiteraard extra troostrijk!

img_4542

5 Comments Voeg uw reactie toe

  1. Barbara schreef:

    Woensdagmiddag = bakmiddag. Ik probeer ze morgen!

    1. kookeetleef schreef:

      Zalig! Laat me weten hoe ze waren!

  2. patpanick schreef:

    Klinkt als eetbare troost voor regenachtige dagen… Probeer ik zeker!

    1. kookeetleef schreef:

      Ja, echt een aanradertje! 🙂

Geef een reactie

