Aquafabuleuze frambozensorbet

img_4180

Mijn  eerste aquafaba-experimentje was meteen een voltreffer! Aquawatte? Aquafaba is een plantaardige eiwitvervanger die bestaat uit niet meer dan… het kookvocht van kikkererwten. Ik zie er al een paar hun neus optrekken voor dit peulvruchtennat maar dat is nochtans nergens voor nodig. Bij elke bokaal kikkererwten die je opendraait, heb je er gratis een portie toverwater bij waarmee je alles kan wat met eiwit kan: merengues, chocolademousse, cake, ile flottant en… sorbet! En dat was meteen ook ons eerste recept met dit wondermiddel. Lékker, zeg ik u!

img_4178

Aquafabuleuze frambozensorbet!

Nodig voor een halve liter sorbet

150 ml aquafaba
2 eetlepels rietsuiker
300g (diepvries)frambozen
sap en zeste van een halve citroen
100 ml ahornsiroop

Als je diepvriesframbozen gebruikt, laat je de frambozen eerst ontdooien.
Mix de frambozen met de zeste en sap van de halve citroen en de ahornsiroop
Klop de aquafaba op met de rietsuiker (zoals je eiwit opklopt). Dit kan gemakkelijk 5 minuutjes duren.
Schep de aquafaba voorzichtig onder de frambozenmix. Vries in. Roer het eerste uur elke 15 minuten het ijs om zodat je geen kristalvorming krijgt.

Ik heb nog geen ervaring met aqua faba van zelfgekookte kikkererwten? Lukt dat even goed, kenners?

2 Replies to “Aquafabuleuze frambozensorbet”

  1. Ik heb al aqua faba met zelfgekookte en geweekte kikkererwten gemaakt. Ik gebruikte het (niet tot sneeuw geklopt) in vegan lemon curd (lekker, maar loperig) en ook om te experimenteren met ijs. Voor het ijs klopte ik het wel op in een keukenmachine en dat lukte! Helaas was het ijsrecept dat ik uitprobeerde niet lekker. Mijn volgende experiment op de uit te proberen lijst met aquafaba: wafels!

Geef een reactie

