Witte bonen in tomatensaus -zoals je ze nog nooit at maar altijd zou moeten eten

img_4157

O wat ben ik hier al veel te lang niet meer gepasseerd! Mijn vakantie zat stamp-zalig-vol met zon, trage tijd, zuiders eten, boeken en mijn liefsten. Maar nu is het weer zo druk dat ik niet weet waar eerst. Na een dag laptop heb ik echt geen zin om er ’s avonds weer achter te kruipen. Dan is er vooral de behoefte aan een leeg hoofd en roer ik liever in mijn potten dan erover te schrijven. Maar daardoor zit ik hier nu wel met een heel arsenaal aan opgespaarde zomerrecepten terwijl de herfst het land al is binnengevallen verdorie. Laten we dat eenvoudig oplossen door haar te paaien met haar favoriete koosnaam Indian Summer. Daar fleurt ze helemaal van op en dan kunnen jullie zich nog te goed doen aan een paar zonovergoten gerechtjes de komende weken!

Mijn verblijf in Frankrijk stond in het teken van de verheerlijking van één van mijn lievelingsingrediënten: peulvruchten! Ik improviseerde en experimenteerde met linzen, bonen en kikkererwten dat het een lieve lust was. Een paar toppertjes wil ik jullie niet onthouden. Heel eenvoudige luie receptjes zijn het. Omdat dat eigenlijk de beste zijn. Omdat goede, eerlijke ingrediënten voor zichzelf spreken en weinig opsmuk behoeven. En voor wie mijn ode aan de peulvrucht nog niet hoorde: ze zijn zo gezond, ze zijn de ultieme vleesvervanger, ze zijn heel betaalbaar, je kan er alle culinaire kanten mee uit,  ze zijn er in zoveel soorten, maten en smaken, je bewaart ze -in gedroogde staat- jaren, gewoon bij kamertemperatuur, in een bokaal en ze zijn uiteraard bovenal verdomd lekker. Waar wacht je nog op?

Beginnen doen we met een échte klassieker: witte bonen in tomatensaus! Maar dan helemaal hoe het hoort. Slow cooking en al! Na dit recept lust je geen bonen uit bokaal meer.

img_3972

Witte bonen in de beste tomatensaus 

Voor vier
500 g droge witte bonen
8 bloedrode biologische zachtrijpe tomaten
2 uien
3 tenen look
3 laurierbladeren
2 dikke takjes tijm
1 takje vers bonenkruid of 1 tl gedroogd bonenkruid
peper van de molen
zuiver zeezout (ik ben fan van Danival!)
2 el balsamicoazijn
twee scheuten rode wijn
de beste olijfolie

Zet de bonen bij voorkeur minstens 12 u te week (de avond voordien is prima). Giet het weekvocht af, spoel grondig en zet op het vuur in ruim water (vier keer de hoeveelheid van je bonen).  Kook tot ze zachtgaar zijn (beetgare bonen zijn niet lekker en dat vinden je darmen ook!) maar ook weer niet compleet pureeplat. Dit duurt ongeveer een dik uur.

Verwarm de oven voor op 180°C. Snijd de tomaten in 3 cm dikke blokken. Doorprik de tenen look en kneus ze met het plat van een hakmes. Schik tomaten en look in een ovenschotel. Besprenkel  ze gul met olijfolie, voeg een eetlepel balsamicoazijn, een scheut rode wijn, de tijm, laurier, bonenkruid toe. Breng op smaak met peper en zout. Hussel alles goed door elkaar en laat gedurende een half uur sudderen in de oven.

Snijd de ui fijn en fruit op een medium vuur in een ruime pot met dikke bodem. Fruit tot de ui heel lichtbruin wordt. Blus met een eetlepel balsamico en een scheut rode wijn. Vis de look uit de schotel met tomaten en nijp de pulp eruit. Voeg de tomaten met look toe aan de uien en laat zachtjes pruttelen op een laag vuur. Voeg na vijf minuten de bonen toe en laat nog tien minuten pruttelen. Breng op smaak met peper en zout.

 

3 Comments Voeg uw reactie toe

  1. gerhildemaakt schreef:

    Dat is wel wat anders dan bonen uit blik, ja.

    1. kookeetleef schreef:

      😉

Geef een reactie

