Healthy is funky… and damn tasty too!

Ik ontdekte Healthy is funky een jaar geleden op Instagram en was meteen fan van de frisse en speelse foodfoto’s van  Mich Baron, de vrouw achter dit swingend account. Dat daar een boek moest van komen, was niet meer dan een evidentie. En dat het een lekker boek is geworden, heb ik mogen proeven!

Carpe diem

De troeven van Healthy is funky zijn de positiviteit en de toegankelijkheid. Gezonde en (milieu)bewuste voeding kregen een hip kleedje waardoor het konijnenvoervooroordeel (hallelujah wat een woord!) met de grond gelijk werd gemaakt. Want gezond kan en mag megalekker en  ja zelfs al eens bourgondisch zijn!  Wie heeft immers ooit gezegd dat groenten geen sexappeal hebben en dat fruit geen rockallures bevat? In Healthy is funky spettert de levens-lust van elke bladzijde en daar wordt niet over gepredikt maar over gezongen! Elk gerecht verdient hier zijn eigen soundtrack.  Verleiden en genieten is de boodschap. En dat zullen we geweten hebben.

Meer met minder

De toegankelijkheid van het boek schuilt in de klare taal en ‘simpele’ gerechtjes maar laat het vooral duidelijk zijn: hier is simpel helemaal niet het synoniem voor saaie kost maar voor pure essentie. Less is more en dat bewijst Mich met verve. Op die manier wordt de drempel naar een nieuwe eetstijl veel lager. Iedereen kan lekker eten op tafel toveren en je hebt er geen koksdiploma, dikke portemonnee of uren tijd voor nodig. Hou het simpel en je scoort. Beperk je tot de essentie en het is elke dag feest aan jouw tafel.

O let’s burger baby

Om een kookboek te beoordelen, moet je er uit koken! Zo gezegd zo gedaan. Ik bladerde gisteren door Healthy is funky om me op het gevoel te laten lokken door een recept. En tja, ik heb een zwak voor de betere veggie burger én ik heb een boon voor boontjes dus werd het de rodebonenburger.
Nu moet mij toch eerst even van het hart dat heel wat veggie burgerrecepten veel beloven dat ze niet kunnen waarmaken. Daarmee bedoel ik dat ze je daar op de foto lekker sappig en met een krokant korstje liggen te lokken maar dat wanneer je zelf de opgegeven ingrediënten bij elkaar mixt en de burger in de pan bakt, je iets krijgt wat het meest lijkt op een wak plakkerig prakje. Helemaal geen burger dus.
Niet zo bij deze stoere bonenburger van Healthy is funky want deze jongen is de naam burger meer dan waard. Smaakvolle inborst, lekker korstje, stevige beet: een echte bink dus! Als ik iets moet opmerken dan is het dat de ahornsiroop voor mij niet hoeft. Ik vond de burger zoet genoeg door de ketchup en zou er dan eerder een lepel sojasaus aan toegevoegd hebben dan extra zoet. Iets meer ui mocht er van mij ook wel in maar misschien was mijn ui gewoon te klein.
Ik maakte zelf een sausje bij de  burger van half yoghurt half veganaise en een snuif gerookte paprikapoeder en serveerde hem lekker basic op een heerlijke biopistolet met een schijfje augurk, tomaat en veldsla. Eén ding is zeker: dit recept wordt een blijvertje en ik popel al om het op de dochter (11) uit te testen!

Van Mich mag ik jullie het recept verklappen maar geloof me: je wil het hele boek proeven! Healthy is funky is een must op de boekenplank van elke  feelgoodkitchen!

IMG_7465

Rodebonenburgers met zonnebloempitjes

Deze vegetarische burgers zijn makkelijk te maken en goedkoop. Steek de burgers tussen een volkorenbroodje, dat je bestrijkt met veganaise of cocktailsaus (zie bladzijde 98). Go & impress the people!

340g rode bonen (duurzame noot van kookeetleef: bij voorkeur niet uit blik, liever uit glas en het allerliefst droog gekocht en zelf gekookt)
30g havervlokken
30g zonnebloempitten
1/2 rode ui (of 2 lente-uitjes)
1 teentje knoflook (eventueel)
2 eetlepels ketchup
2 eetlepels ahornsiroop
1/2 tl chilipoeder
1/2 theelepel komijnpoeder (eventueel)
1 theelepel olijfolie of kokosolie
fleur de sel

Hoe maak je het?
Giet de rode bonen af in een vergiet, spoel ze af onder koud stromend water en laat ze goed uitlekken.
Doe de havermout en de zonnebloempitten in een blender en blend kort (tel tot 5).
Doe dan de bonen in de blender en blend kort (tel tot vijf).
Pel de rode ui en de knoflook.
Voeg de ui, de knoflook, de ketchup, de ahornsiroop, het chilipoeder en de komijn toe en blend kort (tel tot 5). Als het mengsel te droog is, voeg dan nog 1 eetlepel water toe, als het te nat is, voeg dan nog 1/2 eetlepel havervlokken toe.
Maak vier burgers van ongeveer 9 cm diameter van het mengsel en bak ze in de oven of in de pan.

In de oven:
Verwarm de oven voor op 180°C.
Leg de burgers op een vel bakpapier op een ovenrooster of een bakplaat.
Zet de burgers 20 minuten in de oven.
Draai de burgers om en zet ze nog 10 minuten in de oven.

In de pan:
Verhit de olie in de pan.
Zet het vuur op een hoge stand en bak de burgers 4 minuten.
Draai de burgers om, zet het vuur lager en bak ze nog 7 minuten aan de andere kant.

Variatie
Je kan de zonnebloempitten ook vervangen door pompoenpitten

IMG_3223

8 Replies to “Healthy is funky… and damn tasty too!”

  1. Wat leuk! Ik heb supertoevallig sinds gisteren ook een exemplaar in huis en nu ben ik daar hélemaal blij mee 😀 Ik kan niet wachten om te beginnen koken!

  2. Ik heb ze ook gemaakt, en njam, heel lekker! Dank je om het recept te delen! Ik voeg het boek ook alvast toe aan mijn verlanglijstje. De feestdagen beginnen toch alweer dichterbij te komen … 😉

Geef een reactie

