Het Bourgondische groentedieet ofte la mama!

Tijd voor een bekentenis. Ik eet en leef niet altijd even gezond. Zo. Het is eruit. In drukke of trieste tijden, laat ik me al eens serieus gaan. Als het druk is heb ik immers geen tijd (o flauw excuus) en als ik triest ben geen karakter. Voeg daaraan toe dat ik de laatste twee jaar heel wat minder beweeg aangezien ik mijn keukenjob inruilde voor een hoofdzakelijk zittend beroep (wat ik me overigens nog geen seconde heb beklaagd want zestien jaar horeca volstaat) en je hebt het ideale recept voor een uitdijende beweging. En daar kan ik niet altijd om lachen. Zeker niet in een pashokje met een poging tot nieuwe bikini. In de winter sta je daar minder bij stil alhoewel de broeken wel al iets lieten vermoeden. Weet je, een veggieburger blijft een burger en een extra portie van om het even wat blijft een extra portie. Mijn voorliefde voor een goed glas biowijn, ok twee, doet hier uiteraard nog een schepje bovenop.

Maar ik ben gelukkig niet alleen. Rondom mij gonst het de hele tijd van de goede voornemens die variëren van het old school calorieën tellen met de Weightwatchers,  het razendpopulaire vasten met de 5:2 regel, het verheerlijkte glutenarme Pascaleke  tot de rationele FODmappers. Om nog maar te zwijgen van de de fitgirls die Instagram onveilig maken met hun griezelige surfplankbuiken. Iedereen probeert al dan niet stiekem wel eens wat uit en hoewel gezond en met mate ofte de Polanaanpak (eat food.mostly plants. not too much.’) nog steeds het allerbeste is, biedt dat te weinig houvast voor de meesten onder ons. We willen graag een paar regeltjes om ons aan te houden, een paar do’s en don’ts, een godgans dieetgeloof bij voorkeur. Met mate is dan een gevaarlijk vaag begrip en het klinkt al helemaal niet sexy.

Toch wil ik me niet scharen achter één van de dieethypes en trouw blijven aan mijn geloof in echte verse biologische voeding, mijn voorkeur voor de vegetarische keuken en uiteindelijk ook wel aan mijn Bourgondische aard want die maakt mij nu eenmaal tot wie ik ben: een gulle en gulzige kok, een levensgenieter, een la mama achter haar fornuis (dat zou pas een mooie naam zijn voor een dieet! ‘FODmap jij nog steeds? Neen, ik doe nu de la mama!’ Klinkt als een dans in mijn  oren!)

Van minder eten krijg ik honger en als ik honger heb, ben ik niet te genieten. Ik heb me laten vertellen dat mijn maag na een paar weken wel inkrimpt en dat ik dat hongergevoel dan wel verlies maar ik heb naast honger ook nog eens geen geduld dus ik moest iets anders  verzinnen dat me wél een verzadigd gevoel oplevert, me mijn Bourgondisme  niet afpakt en toch wat kilo’s vreet. Toen ik wat rondneusde op Pinterest en de buddha bowls zag passeren, wist ik dat het die richting uit moest: grote (ja!) porties van verschillende soorten groenten (eat the rainbow!) met een beetje proteïnen (tofu, peulvruchten, tempeh, een eitje) en eventueel een beetje extra -want groenten zitten vol- koolhydraten (rijst, aardappeltjes, quinoa, gierst, boekweit) én (niet te vergeten) een goddelijk sausje (sausjespost is de eerstvolgende!). Ik ben nu een week bezig en het bevalt mij én de weegschaal. 80% van mijn bord bestaat uit groenten, 20% uit proteïnen, sausje en koolhydraten. Give it a try!

En om dat te vieren krijgen jullie mijn bord van gisteren cadeau!

IMG_7420

Salade van basmati met groene sojabonen (zie recept onder)
Sla met gestoomde broccoli en aardbeien (geen recept nodig)
Koolrabiplakjes met radijsjes en bosbessen (geen recept nodig)
Gebakken tofu met sesam, curry en kokos (zie recept onder)
Gewokte pijpajuin en kerstomaatjes (geen recept nodig)
Geroosterde worteltjes met gepofte look (zie basisrecept geroosterde groenten)

Salade van basmati met groene sojabonen

Voor twee
1 kop gekookte basmati (afgekoeld)
1 kop gekookte groene sojabonen (of andere bonen, afgekoeld)
handje versnipperde platte peterselie
sap van een halve citroen
1 el olijfolie
peper en zout

Alles mengen

Gebakken tofu met sesam, curry en kokos

Voor twee
250g tofu in blokjes
1 el geroosterd sesamzaad
1 el geroosterde geraspte kokos
2 el sojasaus
1 el ahornsiroop
1 el currypoeder
peper en zout
sap van een halve citroen

Bak de tofu gedurende drie minuten in een hete wok. Blus met het citroensap, de sojasaus en de ahornsiroop. Voeg de currypoeder toe. Roerbak vijf minuten. Voeg de kokos en het sesamzaad toe. Roerbak nog twee minuten.

IMG_7419

 

 

 

 

14 Comments Voeg uw reactie toe

  1. Kelly schreef:

    “griezelige surfplankbuiken”, hahaha! En ja, hoera voor jouw aanpak! Zo eet ik ook het liefst in de zomer. Eenvoudig, een combinatie van warme/lauwe en frisse groentjes en een beetje eiwitten en koolhydraten – die laatste soms zelfs niet. Benieuwd naar de sausjespost, want daarmee wil ik wel wat meer variëren!

    1. kookeetleef schreef:

      Thnx Kelly! Geniet van een zomer vol groentjes!

  2. Marloes schreef:

    Ik ben wel gestart met het 5:2 vastenndieet, en dat bevalt me wel. Ik eet ’s avonds mijn 500 kcal en dat is al steeds een goedgevuld bord geweest. Liever zo dan ’s morgens en ’s avonds een kleine portie.
    Ik vind het verbazingwekkend dat ik eigenlijk geen honger heb die dag. En ook de dag erna eet ik meestal wat soberder, gewoon omdat ik minder honger heb. Afgelopen donderdag was ik zelfs compleet vergeten dat het mijn vastendag was, dat ik achteloos een waterijsje opat samen met mijn gezelschap.

    1. kookeetleef schreef:

      Knap. Mij lukt dat niet. Tegen de middag zou ik flauwvallen. Ik heb op regelmatige tijd eten nodig om te functioneren.

      1. gerhildemaakt schreef:

        Dat dacht ik ook, maar is bij mij niet zo gebleken. Ik heb nog maar twee vastendagen gedaan, maar die gingen verbazingwekkend vlot eigenlijk. Maar: doe vooral wat voor jou werkt! Dit ziet er al goed uit alleszins. 🙂

      2. kookeetleef schreef:

        Keep it up! Zolang groenten de hoofdrol krijgen, komt het goed!

  3. Barbara Wille schreef:

    Oh, I love la mama… Ik doe mee!!! Ook ik kijk reikhalzend uit naar je sausreceptjes.

    1. kookeetleef schreef:

      Superrrr! 🙂

  4. Inge goes for healthy life schreef:

    Fantastische intro en zo herkenbaar, ben benieuwd naar meer 😄👌

    1. kookeetleef schreef:

      Dankjewel Inge! Wordt vervolgd! 🙂

  5. Diëten is iets wat ik gelukkig niet moet doen, integendeel, ik zal wellicht extra moeten eten binnenkort om op gewicht te blijven. Maar zo’n budda bowls, yum! Ik kijk ook uit naar de sausjespost, en ik ga zó blij zijn als ik weer slaatjes en rauwkost mag eten 🙂

    1. kookeetleef schreef:

      Dan mag jij extra saus en koolhydraten -gebakken patatjes!- en proteïne in je bowl! Gelukzak! 😉 Nog veel doorzetting daar! Liefs!

    1. kookeetleef schreef:

      Jaaaaa! X

Geef een reactie

