Brandneteltaartjes

Wildpluktijd is allang aan de gang dus hoog tijd voor een kruidige post! Ik waagde me gisteren immers aan het betere plukwerk en brandde serieus mijn handen maar de oogst maakte alles goed. Brandnetels zijn niet alleen reuzelekker in koude en warme gerechtjes maar ook nog eens supergezond. Elk voorjaar je portie brandnetel verorberen geeft je lijf de lenteschoonmaak die het net dan zo hard nodig heeft. Wij gingen deze keer voor een brandneteldressing, brandnetelnaan,  brandnetelsmoothie en deze heerlijke brandneteltaartjes!

IMG_7132

Brandneteltaartjes

Voor 12 taartjes

Voor de bodem
2 cups bloem
1 cup havervlokken
2 el lijnzaad
snuif zout
0,5 cup olijfolie
1 cup lauw water

Voor de vulling
flinke bos brandnetelblaadjes
4 eitjes van happy kippen (of 1 blok zijden tofu +0,5 el maizena of arrowroot)
1 cup sojamelk
1 cup sojaroom
peper en zout
1 teen look

Bekleed een cupcake bakvorm met cupcakepapiertjes of vierkantjes bakpapier
Meng alle ingrediënten voor de bodem tot een glad deeg. Laat even rusten.
Roerbak de brandnetelblaadjes met de geperste look en peper en zout.
Kluts het ei, room en melk of mix de tofu met de room en melk. Breng op smaak met peper en zout.
Verwarm de oven op 200°C.
Maak bolletjes van het deeg. Plet tot een plakje met je handen en bekleed de cupcakevormpjes. Prik met een vork in de bodem van het deeg.
Leg in elk cupje een portie brandnetel. Giet nadien de liaison erover. Zorg dat de brandnetel goed onder zit zodat ze niet verbrandt.

Bak gedurende 20 minuten of tot goudbruin.
Serveer met een wilde salade van bijvoorbeeld vogelmuur, zevenblad, melde en madeliefjes!

IMG_7131

IMG_2486

2 Replies to “Brandneteltaartjes”

  1. Begin deze lente wilde ik ook eens wildplukken en nam ik een hoop jonge brandneteltopjes van in onze tuin mee naar mijn kot. De volgende dag probeerde ik er pesto van te maken, maar de brandnetelblaadjes zagen dat precies niet echt zitten: ze brandnetelden mijn gehemelte. Is dat normaal? De smaak zat wel goed. Misschien had ik hem niet fijn genoeg gemixt? Of had ik gewoon erg agressieve brandneteltjes geplukt? 😉

    1. He Anne-Sophie! Als je de toppen heel fijn mixt, normaal geen geprik meer… Anders heet water over de topjes gieten, even wachten en verwerken. Dan is de prik er zeker uit maar de smaak is wel een beetje anders. Succes!

Geef een reactie

