Drukke week, snelle kost

Foei. Dagen zonder vlees is al schandalig lang achter de rug en ik ben hier gewoon niet meer geraakt na mijn warme oproep en ontbijtervaringen. Recepten genoeg om te delen maar veel te weinig tijd en ’s avonds enkel energie voor zetelyoga en een portie Netflix. Maar juist daarom is dit het uitgelezen moment om mijn #healthyfastfoodexperiment met jullie te delen. Ik doe immers nog steeds niks liever dan bewijzen dat gezond, lekker, duurzaam en betaalbaar eten haalbaar is tijdens een helse week. Mits een beetje goede voorbereiding! Mits een strak plan! Mits een puzzelformule! Mits uiteraard een minimum aan creatief culinair brein. Maar haalbaar is het, geloof me!

Ik heb het hier al regelmatig met jullie gehad over de droge en verse voeding, ttz. de goed gevulde lang te bewaren gevarieerde inhoud van de voorraadkast versus de groenten van de week (bij voorkeur uit tuin, van boer of veld of uit het groentepakket). Dit basispakket vul je aan met een aantal smaakmakers (ui, look, olie, azijn, kruiden, enz.) en eventueel een minimum aan dierlijke producten (want die wegen op het milieu). Hiermee kan je zonder boe of bah aan de slag. Als ik een graan en bij voorkeur een peulvrucht uit de kast heb gediept en dit aangevuld met een greep uit de groenten van de week, houdt weinig mij tegen om een heerlijk bordje op tafel te toveren. Dat dit tijdens een druk weekschema niet elke dag even haalbaar is, spreekt voor zich. Maar daarom dus dat plan en de formule!

Wees niet bang voor de aanpak van de snelle week. Het plan is niet rigide, de formule geen toverformule. Er bestaan tal van andere combinaties en uitgangspunten om de week heelhuids en zelfs genoeglijk door te komen. Wat ik nu presenteer is dus niet meer dan een voorbeeld. Wanneer je start met andere ingrediënten en gerechtjes kan je evengoed een prachtig weekmenu in elkaar boksen.

Starten met ons plan doe ik op zondag. Waarom? Omdat het er zondag meestal iets gemoedelijker aan toegaat op het thuisfront en er al eens wat wordt gekokkereld. Want neen, we gaan dus niet onze hele zondag aan het voorbereiden gaan. Dat is nergens voor nodig! Onze voorbereiding voor de drukke week kan prima en sluw worden geïntegreerd in ons kookprogramma van de zondag.  Worden er groenten gegrild, gestoomd of hoe dan ook geprepareerd? Dan gril, stoom, prepareer je wat extra. Kook je peulvruchten, een graan, aardappelen, pasta, een ei? Dan kook je een dubbele portie -of je zet een extra pot op met een ander soort graan of peulvrucht want die pot laten koken op het vuur, kost je nu echt geen extra moeite. De extra die je vandaag bereidt, wordt de basis van je drukke week. Wat je op die zalige zondag ook al kan doen, is een fijn sausje bijeen klutsen (recept onderaan). Hier stopt de voorbereidingsfase eigenlijk al. Je week kan zo goed als beginnen.

De minder ervaren of avontuurlijke kok kan nu ook al een schets maken van het verdere verloop van zijn of haar week. Dat betekent dat je wat je hebt voorbereid al wat begint te combineren met wat je nog gaat voorbereiden of in huis hebt maar meestal loopt dat zo ook wel los. Maar laat me niet langer in het ijle spreken en jullie meteen mijn drukke week met snelle kost presenteren.

Weekmenu voor twee drukbezette hongerigen

Zondag:
-0,5 l volkoren couscous maken (koken hoeft zelfs niet, gewoon dubbel zoveel warme bouillon overgieten, een geut olijfolie en klaar is kees)
-0,5 l groene linzen koken
-butternutpompoen roosteren in de oven
-winwinsausje maken (ofte alle restjes in de frigo verwerken, zie recept onderaan)
-zorgen dat ik voor de rest van de week nog een vijftal groenten in huis heb: deze keer zijn dat een bussel postelein, een bussel veldsla, een tomaat, 1/4 wittekool, 1/4 rode kool, bussel radijsjes, kilo worteltjes, twee zonnebloemburgers

Maandag:
De eerste dag gaan we voor lekker simpel
-lepel linzen
-lepel couscous
-tomaat in partjes op smaak met peper en zout en olijfolie
-geroosterde pompoen
-veldsla
-burger (die eigenlijk niet echt hoefde gezien de linzen, maar gewoon goesting, neh)
-het sausje

IMG_1564

Dinsdag:
Vanavond ga ik eten met een vriendin dus de snelle kost wordt een bokaalslaatje
-laagje couscous
-laagje linzen
-laagje geraspte worteltjes (eventueel al de avond voordien raspen)
-halve burger in blokjes
-portie saus in een flesje meenemen

IMG_1581

Woensdag:
-v
andaag bak ik een portie linzen en couscous met curcuma, komijn look en gember
-geraspte worteltjes
-gefermenteerde rodekool (gefermenteerde groentjes zijn topvoer tijdens de drukke week want kan je dus ook op een ander moment voorbereiden maar je kan ook gewoon een rodekoolslaatje maken)
-versnipperde radijsjes
-handje postelein
-het sausje

IMG_1594

Donderdag:
-laatste portie linzen en couscous opbakken met gerookt paprikapoeder en thijm
-handje postelein
-halve burger
-gerfermenteerde rodekool
-kimchi (gefermenteerde wittekool met gember, look en sambal)
-lepel homemade cashewkaas
-geraspte worteltjes
-halve burger
-geroosterde pompoen

IMG_1619

Vrijdag:
Zin om te koken! Zin in iets nieuws! Wat dacht je van pasta? Het recept voor deze vegan mac&cheese met erwtjes, prei en butternut volgt nog wel eens!)

IMG_1649

Nawoord
Dit weekmenu was misschien wat eentonig omdat het dan ook een heeeeel drukke week was. Je kan uiteraard halverwege de week een ander graan en een ander soort peulvrucht koken en wat nieuwe groentjes prepareren. Je kan de linzen en couscous ook prima verwerken op tal van andere manieren: de linzen in een stoofpotje of curry, in een sausje met pasta, van de couscous kan je de laatste dag ook lekkere kroketjes maken.  Maar zover kwam ik helaas niet in mijn drukke week.  Ik wou jullie vooral een idee geven hoe je elke dag weer lekker, gezond, duurzaam en betaalbaar kan eten ondanks die propvolle agenda. En zelfs genieten van de puzzelformule omdat ze elke dag voor een creatieve noot en een verrassingsbordje zorgt.

IMG_1596

Het winwinsausje

Mijn winwinsausje bestond deze week uit:
-een gulle portie mayonaise
-een overgebleven gemarineerde gegrillde paprika (bokaal van de Turk)
-8 augurken (met een geut azijn uit de bokaal)
-een sjalotje
-een geut olijfolie
-een lepel miso (kan je vervangen door sojasaus)
-een lepel mosterd
-een restje tomatenpuree
-een snuif chili

Mix it up! Of maak je eigen winwinsausje!

 

 

 

 

 

 

Advertisements

4 Comments Voeg uw reactie toe

  1. Een goeie planning is inderdaad het halve werk!
    Je weekmenu ziet er inderdaad hetzelfde uit, maar door te combineren met verschillende groenten eet je toch elke keer iets anders :-).
    Ik werk de laatste tijd altijd met een weekmenu, en daar staan vaak dagen van dubbel koken of restjeskoken op. En ook hoera voor de diepvries en een goed gevulde voorraadkast!

    1. kookeetleef schreef:

      Zo is dat! 🙂

  2. Wildro Dannie schreef:

    Prima bezig Leentje!!

    1. kookeetleef schreef:

      Dankjewel! 🙂

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s