Veertig dagen feest (3)

flowerpower 037

Vandaag verklap ik jullie twee nieuwe tips voor dagen zonder vlees! En die smaken naar meer!

7. Alles met een sausje

Tip 7 is niet onlosmakelijk verbonden met een veggie eetpatroon. Ik geef toe dat het eigenlijk gewoon mijn weke punt is op culinair vlak. Ik ben een echte sausaddict! Droge kost is niks voor mij. Reeds als kind vond ik een sausloze maaltijd gruwel. Ik herinner me hoe ik mokkend naar de koelkast liep om er ketchup, mayonaise of een klont boter (shame on me, i know, maar dat was het enige sauzige in huis) te halen om mijn maaltijd te versmeuigen. Ook  droge boterhammen met enkel een schel kaas krijg ik nog steeds niet binnen. Droog eten blijft in mijn keel steken. Er kan  voor mijn part nooit saus genoeg zijn. Nu kan je je afvragen of de door mij bejubelde veggie maaltijd met zijn variëteit aan sappige groenten wel veel saus nodig heeft. Je hebt een punt en niet voor iedereen zal het zo sauzerig hoeven als voor mij maar voor de snelle veggie hap, de in een wip versnipperde en verhakselde groentjes in een kom met wat graan en peulvrucht, is saus een zegen, een bindmiddel, the final touch. Daar komt bij dat plantaardige sausjes eindeloos, een LUST, gezond en makkelijk zat zijn. Kruiden, groenterestjes en wat smaakmakers met een klets veganaise of basisvinaigrette en je bent vertrokken! Kookeetleef verklapt je er in een volgend blogje de geheimen van maar voor wie echt niet kan wachten, schuilt hier veel lekkers.

8. Ik heb een boontje voor jou!

Nooit genoeg ode aan de boon en zijn soortgenoten! Het is niet voor niks jaar van de peulvrucht en dat zullen we geproefd hebben. Geen makkelijker, gezonder, goedkoper, ecologischer en veelzijdiger vleesvervanger dan die kleine klassevruchtjes in alle kleuren, vormen, maten en smaken. De mens met heel weinig tijd kan wat bokalen in zijn voorraadkast stockeren maar eigenlijk vraagt het maar heel weinig inspanning om je bonen een nachtje te laten weken en de volgende dag gaar te koken. Kook, zoals in tip 3 wordt gesuggereerd, meteen een portie voor de hele week en verwerk in stoofpotjes, slaatjes of simpelweg gebakken in de pan met curry en wat specerijen. Altijd lekker! Probeer zeker deze goddelijke bonensalade! En deze kikkererwten met dadels!

Morgen zijn we er weer met de laatste twee tips! En dan kan het feest beginnen!

 

2 Comments Voeg uw reactie toe

  1. Hier is eten (bijna) elke dag een feest, maar ik kijk toch nog altijd heel erg uit naar morgen! 🙂
    Benieuwd naar je receptjes!

    1. kookeetleef schreef:

      Dankjewel Sofie! :-))))

Geef een reactie

