Veertig dagen feest (1)

003

Woensdag is het zover. We laten de malse biefstukken en tonijnsteaks, de sappige gehaktballen en de beste burgers veertig dagen voor wat ze zijn en vullen ons bord met…een feestje! Weet je, het is eigenlijk niet meer dan een lepe truc om het vol te houden. Als je jezelf iets ontzegt, moet je dat compenseren. Dat verzacht het gemis. En als het op vleeshonger aankomt, helpen alleen de grove middelen: een overdaad aan gerechten waardoor je dat vlees gewoon niet kán missen, al doe je nog zo je best. Of ik bluf? Bijlange niet! Ik durf zelfs een stapje verder te gaan! Voor mijn part schrap je gedurende veertig dagen alle dierlijke producten: ei, kaas, melk, yoghurt. Niet alleen de vlees- maar ook de melk en ei-industrie zijn monsters wat betreft milieu- en dierenleed en ze maken de plantaardige keuken meer dan een bezoekje waard.

Plantaardig was nooit synoniem voor smaakloos, konijnenvoer of honger lijden. Ik weet niet wie dat rauwkostsprookje ooit verzonnen heeft maar het klopt voor geen meter. De plantaardige keuken is een eindeloze reis van smaakcombinaties waarbij groenten en fruit -in de hoofdrol- worden herontdekt en uitgetest. En dat geeft niet minder dan een feestje want er ligt een wereld verborgen achter preistengel, warmoes en koolrabi. Je kan toveren met kruiden, specerijen en tal van bereidingswijzen.  Zelfs de grote chefs ontpoppen zich de laatste jaren tot plantminnende tovenaars, trekken de velden in op zoek naar bitter kruid, brouwen plantenelixirs in hun keukenlabs en schrappen de dierlijke invloed op hun kookkunsten waar mogelijk. Dat doen ze uit ecologische overwegingen maar eveneens omdat ze de rijke smaak van het plantenrijk tot in de puntjes willen uitpuren en zich daarbij niet willen laten afleiden door de aanwezigheid van de rijke maar heel bepalende smaak van vlees.

Maar je hoeft geen meester te zijn om plantaardig te kunnen koken. Uiteraard is het schrappen van de heilige drievuldigheid (lap vlees, eeuwige aardappel, groenteprakje) een uitdaging maar werd het sowieso niet hoog tijd voor heiligschennis als dit saaie drietal ons culinair genot moet blijven bevredigen? Een beetje revolutie lijkt me, los van al dan niet beest, wel op zijn plaats. Guerilla cooking mag voor mij gerust de nieuwe norm worden. Een beetje buiten de lijntjes kokerellen, een beetje tegen de schenen van de gevestigde waarde schoppen is niet meer dan nodig. Restaurants met een veggie aanbod van pasta pesto en salade geitenkaas zijn niet meteen bevorderlijk voor het vegetarisch imago. Gezucht ontvangen als je op het familiefeest vleesloos maar wél feestelijk wil eten, bevordert niet meteen je vegetarisch doorzettingsvermogen.

Tijd voor creativiteit! Een organisatie als EVA toont hoe het helemaal anders kan. Zij bewijzen met glans dat veggie eigentijds en tongstrelend kan zijn, maar ook een haalbare kaart in ons vliegend bestaan waar de beschikbare tijd voor het bereiden van een maaltijd -jammergenoeg- tot een minimum is herleid. Een andere kijk op onze bordvulling, een beetje nieuwe productkennis en vooral goesting om te experimenteren volstaan om van veertig dagen zonder vlees een feest te maken. Kookeetleef verklapt je tijdens de laatste vier afkickdagen haar tien bruikbare tips en houdt je de komende weken gezelschap met goede raad en rappe recepten. Vragen zijn welkom in de comments!  We beginnen vandaag met de eerste drie tips! Morgen weer drie op je bord en maandag en dinsdag telkens twee! Gebruik ze!

  1. Vervang je vlees niet

    Je loopt tijdens de dagen zonder vlees het snelst met je hoofd tegen de muur als je kost wat kost dat vlees wil gaan vervangen. Lap vlees wordt dan burger, quornsteak of falafelballetjes. Doe het niet! Je zal je vlees blijven missen want je laat een vlees-vervanger concurreren met het echte spul en dat werkt maar zelden. Een echte burgerfanaat valt niet te paaien met een veggie burger. Vegetarisch leren eten is anders leren eten. De sterkte van de vegetarische maaltijd zit hem in de combinaties van verschillende ingrediënten: kruiden, specerijen, verschillende soorten groenten, een sausje. Verruim je blik van de drievuldigheid naar de veelzijdigheid van een wokje, slaatjes, rijstgerechtje, chutney, stoofpotje,…

  2. Vervang je vlees wel

    Altijd verfrissend om jezelf eens tegen te spreken. Het is een uitdaging om vlees te gaan vervangen in typische vleesgerechten als je maar niet vervalt in de drievuldigheid. Ik denk dan in de eerste plaats aan comfortfood als vol-au-vent, stoverij, cassoulet (recept te verwachten tijdens de veertig dagen!), chili con carne, coq au vin (recept te verwachten tijdens de veertig dagen!). Stuk voor stuk verweneten dat je prima kan vegetariseren door het vlees in de bereiding te vervangen door tofu, seitan, tempeh of peulvruchten. Ook een tofubrochetje, een seitancordonbleu, een sojagehaktbroodje zijn fijne uitdagingen maar combineer ze dan wel met een waaier aan groenten.

  3. Prik een kookmoment

    Waarschijnlijk werd er tijdens de vorige twee puntjes al eens gepuft bij de ‘verscheidenheid aan ingrediënten’ die ik jullie hier cadeau doe. Wanneer gaan we dat allemaal doen! Hier biedt een minimum aan planning soelaas. Die planning hoeft echt geen juk te worden en je hele week te bepalen. Plan een tweetal uurtjes per week om een lekkere dressing (binnenkort een blogje!), wat gestoomde groenten, wat gegrilde groenten (hup die oven in met olijfolie en kruiden en klaar), een pot rijst of ander graan, een portie gekookte peulvruchten, een gulle stoofpot, een bewaarslaatje (lees: geen te weerloze groentjes, voldoende vinaigrette of gefermenteerde groentjes toevoegen, weer voer voor een blogje me dunkt! Ik beloof hier wat af ahum.) klaar te maken. De rest van de week combineer je dit met verse rauwkost (geraspte wortel, bietjes, versnipperde kool, groene kruiden), een wokje van lukrake groenterestjes, een burger of wat gebakken seitan of tofu. Je zal niet verhongeren, kunnen genieten van minstens vier kookvrije avonden én gevarieerder eten dan tijdens je vleesdagen!

Advertisements

8 Comments Voeg uw reactie toe

  1. lefabuleuxjardin schreef:

    Ik kijk al uit naar de receptjes. Fijn.

    1. kookeetleef schreef:

      🙂 Avec plaisir! Leuk je blog en tuin te ontdekken!

  2. Heerlijk geschreven alweer 🙂

    1. kookeetleef schreef:

      Bloos! 🙂

  3. riet schreef:

    Oh danke Leentje voor al deze tips… zo houden we het allemaal wel 40 dagen, en hopelijk langer, wel vol.
    De reis in de turkse suppermarkt Tevid op dendermondsesteenweg was een ware verassing. Rekken en rekken vol gedroogde bonen en boontjes, gele, rode en groene linzen, granen allerhande. Kruiden in overvloed voor geen geld… wel niet bio vrees ik 🙂
    Het bracht op ons bord:
    – gemengde sla met mosterd/walnotenvinaigrette
    – rode biet/pastinaak/ ingemaakte gember puree met nigellazaad pu
    – geroosterde butternut met salie, zeezout en vetarme feta
    – carpaccio van koolrabi met iets gomasio achtig + vinaigrette
    – geroosterde fijne couscous, rood gekleurd door gebruik van kookvocht rode biet, een aanrader en een streling voor het oog.
    – appelthee met een lepelke ‘ingemaakte noten op honing’, enkel voor echte zoetebekken…
    Onze zondagavond kon niet meer stuk.

    1. kookeetleef schreef:

      Wow! Heeeeeerlijk! Dat klinkt als muziek in mijn oren! Wat is seizoenskoken toch heerlijk hé? Tot gauw eens! X

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s