Gebakken oesterzwammen met crème van knolselder, veenbessencompôte en pindahazelnootcrumble

IMG_0755 (1)

Voor één van de vele feestjes tijdens de kerstperiode mocht ik het voorgerecht verzorgen. Uiteraard pak ik dan graag uit met een vegan bordje, mijn bescheiden manier om te laten zien hoe feestelijk lekker het kan zijn zonder beest op je bord. Oesterzwammen zijn juweeltjes. Eerlijk gezegd heb ik een zwakte voor elke zwam. Paddestoelen zijn sprookjes. Ze ruiken naar oude boeken, ruines en mist. Ze hebben ‘fond’, ze hebben net als wijn een boeket dat zich traag in je mond ontplooit tot een symfonie. Uiteraard overtreft Koning Truffel hierbij al zijn onderdanen. Een pokdalige trol is het maar zijn wilde, roekeloze smaak is onevenaarbaar. Zijn geur zou ik in een doosje onder mijn hoofdkussen willen bewaren om dan ’s avonds voor het slapengaan stiekem een teug te nemen en me naar een diep en donker woud te ademen waar nimfen en andere transparante wezens me in hun bedwelmende vallen lokken.

Maar ik dwaal af! Onderdaan oesterzwam mag er ook best wezen en in het fijne gezelschap van knolselder en veenbessen zingt hij een winters liedje dat voor herhaling vatbaar is. Komt ie!

Gebakken oesterzwammen met crème van knolselder, veenbessencompôte en pindahazelnootcrumble

Voor vier
500g oesterzwammen

800g knolselder
2 el boter
1 cup melk
1 el nootmuskaat

300g veenbessen (vers of diepvries)
150g rietsuiker
1 cup rode wijn
1 el kaneel
1 tl chilipoeder
pezo

2 cup bloem
0,5 cup pindakaas
1 cup koude boter in blokjes
0,5 cup hazelnoten
2 el ahornsiroop
1 el sojasaus

Zet de veenbessen, rietsuiker, rode wijn, kaneel en chilipoeder in een pannetje op het vuur en laat zacht sudderen gedurende een half uurtje tot je een mooie compote krijgt.

Snijd de knolselder in blokjes en kook tot ze helemaal gaar zijn. Mix met 2 el boter, 1 cup melk en 1 el nootmuskaat tot een zachte crème. Kruid af met peper en zout.

Wrijf de bloem, pindakaas en de boter tussen je vingers fijn tot een kruimelig deeg. Voeg een halve cup gehakte hazelnoten, 2 el ahornsiroop en een 1 el sojasaus toe, meng alles goed en spreid mooi uit op bakpapier. Rooster in de oven gedurende 20 minuten. Hussel na tien minuutjes eens alles door elkaar.

Scheur de oesterzwammen in twee en bak ze in een hete pan met olijfolie tot krokant goudbruin. Smaak af met peper en zout. Dresseer een bord met een lepel van de crème en een lepel veenbessen (Make that Jackson Pollock!). Werk af met de gebakken oesterzwammen en wat kervel of ander fris groen.

Geef een reactie

