Havermoutsymfonie

havermoutfeest 001

Het is weer tijd voor ferm ontbijt. Havermout zal voor sommigen altijd paardenvoer blijven en ik geef toe dat ik ook niet steeds even gretig sta te springen om de portie dagelijkse pap. Croissants genieten nog steeds mijn voorkeur maar de weegschaal en mijn broeken zijn het daar niet mee eens. Bovendien krijg ik van al teveel brood een oplawaai van een suikerachtbaan. In de zomer smoothie ik er duchtig op los. De hele fruitkalender belandt dan in de blender. Maar het najaar vraagt harder geschut.

Naar havermout leren verlangen doe je doodsimpel door er een knutselwerkje van te maken. In de States hebben ze dat goed begrepen. Daar knippen en plakken fitnessfreaks hun bowls vol met noten, pitten, zaden, fruit en kruiden en showen daarmee af op Instagram. Dat kunnen wij lekker ook.   Een voorraadkast vol droogvoer, de obligate haver uiteraard, een arsenaal plantaardige melk en we rocken mee met die barokke ontbijthype. Het mag dan een hype zijn, als hij smaakt én ons goed voedt, mag hij van mij blijven.

Havermoutsymfonie

Nodig voor twee:
2 cups havervlokken
3 cups plantaardige melk
1 banaan
1 appel
1 reepje donkere chocolade
handvol geroosterde pitten, noten en zaden
1 kiwi
1 tl curcuma
1 tl vanille
1 el kokosvet
1/3 cup gedroogd fruit
mespunt zout

Zet melk, curcuma, vanille en zout op het vuur. Voeg de haver toe en breng aan de kook. Laat 5 minuten doorkoken. Voeg kokosvet toe en roer goed. Laat 5 minuten rusten.
Vul twee kommen of borden met de havermout. Versier met partjes kiwi, schijfjes appel en banaan, chocolade, noten, pitten, zaden, gedroogd fruit. Maak elke dag een nieuw schilderij en post het op Instagram met hashtag #havermoutsymfonie of eet het gewoon lekker op.

2 Replies to “Havermoutsymfonie”

Geef een reactie

