Geroosterde aubergines met pittige yoghurtdip

homefood 002

Dat het een schone zomer was. Niet alleen mocht ik proeven van de eindeloze Zweedse natuur en het zilte Zeeland, ik kon ook weer uitgebreid oogsten op dat overheerlijke veld en in zomerse potten en pannen roeren. Meer moet dat niet zijn om je rijk te voelen. Mogen genieten van echt eten is voor mij een ultieme vorm van rijkdom én geluk. Elk jaar ben ik doorheen de seizoenen weer vol bewondering voor wat er zomaar uit de grond komt, voor de schoonheid van al wat groeit en bloeit. Daarmee mogen toveren, daarvan mogen proeven, daardoor gezond zijn en de planeet gezond helpen houden, vind ik een voorrecht. Nu ik door het oog van mijn camera nog vaker al die groenten dat fruit bestudeer, beleef ik die echtheid nog intenser. Elk gewas, elke vrucht in volle eigenheid heeft zoveel meer in zich dan we op het eerste zicht vermoeden. De kleur, vorm, geur, structuur en uiteraard smaak brengt je in een wereld van culinaire mogelijkheden. Een wereld waar ik heel graag vertoef. En waar ik jullie nog liever in uitnodig. Kom. Kijk. Voel. Proef. Geniet. En bewonder. Want wij mogen eten. En dat is veel. Heel veel.

En vandaag eer ik die prachtige zwartpaarse koninginnen van het veld, de aubergines. Als het zomert, moet je buiten spelen dus koken moet eenvoudig, snel maar uiteraard wel lekker zijn. En dit recept heeft het allemaal. Aubergines in full glory. Puur zoals ze zijn.

aubergines 001

Gegrillde aubergines met yoghurtdip

Nodig voor vier personen
4 aubergines
zeezout
zwarte peper
olijfolie
een bol look
0,5l yoghurt
1 handvol peterselie
2 el kappertjes
1 limoen
half pepertje

Verwarm de oven voor op 200°C. Snijd de aubergines doormidden. Maak overlangs insnijdingen in het vruchtvlees. Doe dat nog eens in de omgekeerde richting zodat je een ruitjespatroon krijgt. Schik de auberginehelften met hun pel naar beneden in een ingevette ovenschotel. Overgiet ze grondig met olijfolie, bestrooi met gul peper en zout. Snijd de topjes van de lookbol zodat het vruchtvlees vrijkomt. Leg die bij in de schotel. Plaats de schotel gedurende minstens 30 min in de oven. Prik regelmatig met een vork. De aubergines moeten aan de buitenkant krokant bruin en binnenin boterzacht zijn. Bij de minste weerstand van het vlees zijn ze nog niet helemaal gaar.

Meng de yoghurt met de kappertjes, gehakt half pepertje en de versnipperde peterselie. Overgiet met twee eetlepels olijfolie en het sap van 1 limoen. Slordig mengen zodat je een marmereffect krijgt van yoghurt, sap en olie.

Serveer de aubergines met de yoghurtdip en naan (indisch brood) of lookbrood en eventueel een groene salade met wat zomerfruit (bessen, frambozen).

aubergines 005

One Reply to “Geroosterde aubergines met pittige yoghurtdip”

Geef een reactie

