Tofu au vent (mét balletjes)

tofuvolauvent en bulskampveld 006

Ik was vastbesloten jullie tijdens de vleesloze dagen volop te bestoken met allerhande plantaardige heerlijkheden maar ben daar dus -met spijt!- niet in geslaagd. Ik kan jullie nu om de oren slaan met een verhuis, een drukke job en allerhande nevenactiviteiten (waaronder oh ja een moestuin in spe!) maar dat vult de maag niet dus laat ik maar gewoon meteen weer lekker van wal gaan met een nieuw recept want dat hebben jullie wel verdiend na al dat wachten.

Zoals elke kok heb ik mijn stokpaardjes en eentje daarvan is de eerlijke degelijke no nonsense keuken. Daarmee bedoel ik eigenlijk: klassieke gerechten die de tand des tijds hebben doorstaan, op ontelbaar veel manieren zijn klaargemaakt, door ontelbaar veel koks zijn geïnterpreteerd maar toch een aantal basisingrediënten hebben waar je liever niet aan sleutelt omdat ze de authenticiteit bepalen (vind ik dan). Artisanaal, vers, echt en in één pot. Zo heb ik ze graag, gerechten. Ik stel er mij, mijmerend en watertandend, een blozende gebloemschorte vrouw bij voor (ik) die met een grote houten lepel in een grote dampende ketel roert terwijl op de achtergrond een prachtige moestuin lonkt, een lange houten tafel gedekt staat te wachten met grote glazen rode wijn terwijl de kinderen door het hoge gras dollen. Noem het gerust melig, ieder mens heeft zijn romantisch kantje en het mijne ruikt naar verse kruiden, goed gezelschap en vooral veel buitenlucht.

Maar uiteraard zou ik mijzelf niet zijn, als ik het niet fijn vond die gouden recepten in een plantaardig jasje te steken. En dat doe ik dus al jaren. Ik kreeg de goesting te pakken tijdens mijn eerste keukenjob, lang geleden toen de dieren nog spraken en Avalon nog in handen was van de vrouw die mij leerde koken. Ze maakte er een sport van om van de traditionele recepten, die ze van haar vader leerde bereiden, vegetarische versies te bedenken. En ik stond haar daar uiteraard gretig in bij. Zo werden goulash, stoverij, vol au vent, chili con carne, coq au vin en ga zo maar door grondig herwerkt tot ze een volwaardig veggie kleedje hadden want smaken moest het uiteraard. De jaren nadien verfijnde ik deze recepten verder, voegde hier en daar een eigen accent toe (zoals fondantchocolade in de stoverij!) en zocht nog meer streekgerechtjes om om te toveren.

De stoverij kregen jullie al gepresenteerd maar de vol au vent haalde ik een paar weken geleden nog eens boven en als extra voegde ik deze keer gehaktballetjes toe. (Je kan die balletjes uiteraard weglaten als het sneller moet gaan). Benieuwd of hij jullie evenzeer zal smaken.

Tofu au vent met balletjes

Nodig voor vier:
500g tofu
200g champignons
100g sojabrokken
2 sneden oud brood (liefst licht brood)
1 versnipperde ui
1 el groentebouillon
pezo
nomu
1 takje thijm
4 bladeren laurier
een scheut witte wijn
200 ml (soja)room
pezo
1 bussel versnipperde peterselie
3 el maizena of arrowroot opgelost in een half kopje koud water

Bak de versnipperde uitjes glazig. Zet opzij.
Maak met 500ml heet water en de el groentebouillon een bouillon
Marineer de sojabrokken in de helft van de bouillon, voeg een scheut olijfolie toe. Zet opzij.
Snijd de tofu in dobbelsteentjes en bak hem in olijfolie met peper en zout goudbruin. Zet opzij.
Snijd de champignons in vier en bak ze goudbruin in hete olijfolie. Kruid met peper en zout. Blus met de witte wijn. Voeg de overgebleven groentebouillon, de nootmuskaat, de thijm, de laurier en de room toe. Laat even sudderen. Breng tot kookpunt en roer de maizena of arrowroot eronder tot je een mooie gladde saus hebt. Voeg de tofu toe en zet het vuur uit.
Maak in de keukenrobot (blender, verhakselmolentje) van het brood, de sojabrokken, 3 el van de peterselie, de gebakken uitjes een deegje. Rol tot balletjes en bak in de pan rondom rond mooi bruin. Voeg ze toe aan de vol-au-vent en warm die nog even wat bij. Dresseer met de peterselie.
Opgelet! De balletjes zijn niet zo stevig als echte gehaktballetjes dus voeg ze best voorzichtig en pas op het eind toe als je wil dat ze hun vorm mooi bewaren.

Serveer met gebakken aardappeltjes of frieten en een fris slaatje.

7 Replies to “Tofu au vent (mét balletjes)”

Geef een reactie

