Koekjes zonder schuldgevoel

IMG_20150212_083908

Ik ben zo fier als een gieter dat het merendeel van mijn brood, taart en koekjes sinds begin 2015 homemade zijn. Veel tijd vraagt dat trouwens niet. Je moet gewoon een aantal uurtjes thuis zijn zodat je op tijd en stond kan kneden, in vormpjes snijden, in de oven steken en er weer uit halen. Tussen het minder fijne thuiswerk -lees: was en plas- merk je niet dat bakken werken is. Het wordt dan eerder verpozing. Een welgekomen zenmoment. Genieten. Het handwerk dat aan bakken vooraf gaat, maakt volgens mij even heilzame stoffen vrij als diegene die een loper tot zijn high brengen. (Hoewel ik me nu misschien ook wel wat moed inpraat want dat lopen afschuwelijk mis na het trieste doktersverdict -gij vermaledijde hernia.) Dus ik bak. En jullie mogen meedoen.

Ohja, koekjes met uiteraard niks dan goeds. Ingrediënten die je voeden en verzorgen. De dochter mag nu zelfs koekjes eten als ontbijt. En dat vindt ze ‘kicken’.

IMG_20150208_172649

Haverappeltahinkoekjes

4 cups havervlokken
1 cup gesmolten kokosvet
2 geraspte appels
1/4 cup tahin
1/4 cup lijnzaad
6 el appeldiksap
1 snuif zout
1 tl kaneel
1 tl vanillepoeder
(je kan ook andere kruiden als kruidnagel, curcuma, nootmuskaat, chili… toevoegen als je dat lekker vindt)

Verwarm de oven voor op 140°C
Meng alle ingrediënten met je handen in een kom tot je een kleverig deeg hebt.
Bedek een bakschaal met bakpapier. Stort het deeg erop en duw het mooi aan naar alle randen toe zodat je een 1cm platte koek hebt (bij mij is dat een schaal van 20 op 40cm)
Bak de koek gedurende 30 à 45 minuten (tot het deeg mooi droog is maar wel nog een beetje zacht).
Snijd de koek in reepjes of vierkantjes (zoals je zelf wil) en laat afkoelen. Je kan de koekjes minstens twee weken in een afgesloten doos of pot bewaren.

Tip: Zoals bij de meeste van mijn receptjes kan je hier ook weer variëren met ingrediënten. Voeg dus gerust rozijnen, andere zaden of pitten toe en vervang de geraspte appel door rodebiet, pastinaak, wortel of pompoen. Post gerust ervaringen en ideetjes in de comments.

6 Replies to “Koekjes zonder schuldgevoel”

    1. Ze zijn echt lekker en zo makkelijk dat het zonde is nog koekjes te kopen. Dit weekend maakte ik ze met een extra cup gevriesdroogde frambozen. Ook een aanrader!

Geef een reactie

