Dagen zonder vlees

on

curry 036

Met 40.000 deelnemers zijn we en dat is goed nieuws want minder vlees eten is een zegen. Voor je lijf en leden maar vooral voor de gezondheid van onze planeet. De vleesindustrie (ja zo heet dat) is de nummer één verantwoordelijke voor het broeikaseffect, een groeiende ramp die we helaas nog te vaak onderschatten. Minder vlees eten is eigenlijk de allersimpelste aanpassing aan onze leefgewoontes die meteen zo’n knaller van een effect heeft op onze ecologische voetafdruk dat je oren ervan tuiten. Ik vind dat formidabel. Dat het dagelijks lekkers dat we wel en niet op ons bord leggen zo’n positieve impact kan hebben op zoiets immens als ons leefmilieu. Als er iets mij een machtig gevoel geeft, is het dat wel.

Ik ga niet prediken dat het allemaal vanzelf gaat want je moet wat karakter hebben om neen te zeggen tegen het vleesaanbod dat je altijd en overal letterlijk en figuurlijk in de maag wordt gesplitst. Vlees is overal en de geur van gebraden vlees maakt mij nog steeds week vanbinnen. Vleesgerechten van chefs als Jamie Oliver, Antonio Carluccio en Gordon Ramsay doen mij nog steeds verlangen naar vlees waarvoor geen bloed hoeft te vloeien. Ja, ik lust konijn met pruimen, lamskoteletjes, balletjes in tomatensaus, kippenbouten, kalfszwezeriken en een hamburger van het puurste rundsvlees en dan ben ik nog niet eens over de vis begonnen. En neen, ik vind niet dat de smaakervaring door plantaardige versies van deze gerechten vervangen kan worden. Ik vind vlees meesterlijk lekker en de smaken onevenaarbaar. Ik vind de culinaire geschiedenis van het vlees boeiend en ik kijk graag hoe een noeste visser zijn vers gevangen buit schoonmaakt en hoe een vingervlugge chef een stuk gebraad opbindt. Maar terwijl ik dit schrijf, schaam ik mij want ik vind in eer en geweten dat wij geen andere levende wezens moeten doden omdat we ze nu eenmaal lusten.

Ik heb het hier wel al vaker uitgebreid gehad over mijn grote gewetensworsteling rond dit thema en veel mensen in mijn omgeving zeggen dan steevast: Minder vlees eten is ook al goed hoor. Ja, maar toch… Ik besef dat enkel en alleen mijn gebrek aan karakter mij doet wankelen want ik wil geen vlees eten. Ik wil zelfs meteen tekenen voor een honderd procent plantaardige wereld. Meer nog: als er overal een lekker (en dan bedoel ik Lekker) alternatief te vinden is, blijf ik van alle dierlijke produkten af. Maar de Bourgondiër in mij heeft minder geweten en als die veelvraat honger heeft, denkt hij met zijn maag. Op zulke momenten ben ik gevaarlijk. Ooit zei een veganist me: Zorg dat je altijd eten bij je hebt om aan de verleiding te weerstaan. Maar een doosje noten, rauwkost en gedroogd fruit kunnen moeilijk concurreren met gegrilde sardienen en gerijpte serrano.

Dus ik worstel met mijn goesting en ik zet mijn grootste troef in om de slokop te snel af te zijn: mijn kooklust. Mijn honger naar culinaire experimenten is meestal groter dan mijn kortetermijntrek. Dus ik wet mijn messen, ik goochel met mijn ingrediënten en ik ontdek telkens weer en meer wat kan zonder vlees. Dagen zonder vlees? Mabeneegij! Dagen mét groenten, fruit, granen, noten, peulvruchten, kruiden en alle andere eetbare planten die onze aarde rijk is. En dat ze rijk is. En laten we dat vooral zo houden.

Geniet ervan! Zonder mate!

De vijf #dagenzondervlees tips van Kookeetleef

1. Improviseer!

Koop eens iets anders (een gekke groente, een vreemde vrucht). Bereid het eens anders (rasp, grill, marineer). Combineer het eens anders (kleine potjes met allerlei slaatjes en dipjes). Eet het eens anders (aan de salontafel op een kussen met stokjes! Namasté).
Ontdek. Exploreer. Ga gewoon op avontuur de komende veertig dagen.

2. Maak vleesgerechten zonder vlees

Stoverij, vol-au-vent, cassoulet, chili con carne: turn it veggie! Yes, you can.
Gebruik een authentiek recept en verzin de veggie variant.

3. Google

Zoek recepten en ideeën op blogs en websites. Het net barst van het veggie lekkers. Hierzie om mee te beginnen!

4. Hou een #dagenzondervlees dagboek bij

Verzamel maar noteer ook je eigen recepten. Trek foto’s van al het lekkers dat je bereidt en plak ze erbij. Een heerlijke herinnering en meteen een nieuw kookboek erbij in de kast.

5.Maak er een feestje van

Eten is al eeuwen een sociaal gegeven. Samen eten is niet alleen gezelliger maar ook gezonder. Dus organiseer een potluck of kook samen. Nodig je vrienden uit en ontdek samen de geneugten van de plantaardige keuken.

Meer weten? Donderdag organiseert EVA een info-avond met maar liefst veertig tips!

3 Comments Voeg uw reactie toe

  1. Tijdvoorietsanders schreef:

    Bedankt voor je tips! Ik maakte er tijdens onze vleesloze dagen al gebruik van. Ik zoek verder op je site naar inspiratie!

    Groetjes, http://tijdvoorietsanders.blogspot.be/

    1. kookeetleef schreef:

      Dankjewel!

    2. kookeetleef schreef:

      Leuke blog ook!

Geef een reactie

