Havermoutfeest

chocolate banana oatmeal and sprouts 003

Zoals je hier al kon lezen, ben ik niet echt een wintermens. Niet dat ik niet geniet van besneeuwde landschappen, warme wanten en bitterkoude wandelingen. Integendeel. Zolang de hemel af en toe openbreekt, is de winter een prachtseizoen. Meer dan de warmte van lente en zomer mis ik het licht. Het was Luc De Vos (may the light be with him) die ooit een t-shirt droeg waarop te lezen stond ‘See a little light’. Ik herhaal die zin al twintig jaar tijdens de koude maanden, als een soort mantra. Het helpt een beetje. Zoals hartverwarmend eten en drinken. Een vitamine D supplement en lopen langs De Schelde.

Het mag dan ook niet verbazen dat ik in de winter vaak tegen mijn eigen lamp loop (of beter: tegen het gebrek aan lamp). Omdat ik graag mijn kracht uit natuurlijk eten en leven haal, besloot ik mijn lamploperij dit jaar eens grondiger aan te pakken. Beter dan de duisternis te vervloeken, is een kaars aan te steken, zegt een oud Chinees spreekwoord dus ging ik op visite bij een dokteres die haar patiënten vanuit de Chinese geneeskunde behandelt wat wil zeggen dat ze een maandelijkse portie acupunctuur combineert met fytotherapie, een grondig bloedonderzoek en een zuiverend dieet. Voor die eerste drie hoef ik zelf niet veel te doen. Het zijn hulpmiddeltjes die mijn karakter niet op de proef stellen. Maar dat laatste puntje is heikeler, een naaldje dat behoorlijk kan prikken als je in hart en nieren een Bourgondiër bent. En wie mij kent, weet dat ik niet overdrijf.

Ik eet graag en veel en lust daar met plezier een goed glas wijn bij. Zowel zoet als zout kunnen mij bekoren en ik ben een echte westerlinge op dat vlak dus ja goed brood en ander graanrijk lekkers zijn mijn meug. Pijnlijk was het dus toen ik te horen kreeg dat mijn overwinterend lijf het zou appreciëren mocht ik de gluten, de suiker en de melk links laten liggen. En die fles wijn mocht ook even achter slot en grendel. Dat was slikken want ik hou me niet graag aan regeltjes als het eten betreft. Zolang ik naar eer en geweten zo puur mogelijk probeer te eten, ben ik content. Biowijn, bioyoghurt en biobrood hebben mij onder dat motto nooit tegengestaan.

Maar als ik ergens voor ga, dan ga ik er helemaal voor (allez voor 90% dan toch want af en toe sluipt op een feestje nog eens een zoete zonde binnen) dus ik waag me dezer dagen op nieuw terrein. De kok in mij maakt daar meteen een avontuur van (de uitslover) want ziet elke beperking als een uitdaging en elke uitdaging als een feest. Het is er meteen de goede maand voor. Ik snuister als geen ander Pinterest en lekkere gluten- en suikervrije blogs af op zoek naar inspiratie en maak er een potje van.

Waar ik in eerste instantie het meest over struikelde, was over het ontbijt en de tussendoortjes. Mijn boterham, mijn koekje, mijn stuk chocolade, mijn taartje, mijn croissant werden serieus gemist. De havermout- en andere pappen moesten nodig nieuw leven worden ingeblazen want ook al predik ik graag hun voordeel voor onze gezondheid, ik heb er zelf niet steeds evenveel trek in. Ook op papvlak ben ik een Bourgondiër dus het moet daar meer zijn dan een fletse drets en neen vlug wat gedroogd fruit en noten maken de klus voor mij helaas niet af. Ik wil ook in mijn ontbijtkom een feestje. Dus pak die slingers en ballen maar uit de kast en tooi mijn pap met smaak en stijl. Eerst moest ik wat sleutelen aan de consistentie van het goedje want het (s)lijmerige van meegekookte havervlokken neen danku en het waterige van overnight oat heb ik ook gehad. Dus in het keukenlaboratorium werd geëxperimenteerd met consistenties. O en het moest snel gaan. Geen ochtendlijk gekokkerel alstublieft als je een kind naar school moet zien te krijgen en dan spurten voor een trein. Instant pap graag. Dat kan!

havermout quiche boerenkool 002

Hoe maak ik van mijn havermoutpap heavenly smooth stuff?

°Giet twee koppen havervlokken in een grote kom (je kan ook alles meteen vermenigvuldigen voor grotere porties als je er graag nog een tussendoortje of zelfs een tweede ontbijt voor de dag nadien uithaalt)
°Zet de kraan op heet water en voeg twee koppen water toe ( mijn warme kraan is een hele hete, anders kan je ook wat water opwarmen)
°Roer dit goedje goed door elkaar tot je een papje krijgt. Je hebt nu… behangerslijm! Dus geen lekker ontbijt naar mijn smaak.

Wat kan je toevoegen om het lijmeffect op te heffen? Kies of combineer uit onderstaand lijstje.

°Een lepel notenpasta (pinda, amandel, cashew, hazelnootrozijnen, tahin,…)
°1 à 2 koppen granen- of notenmelk (optie: chocoladevariant!)
°1 kop kokos-, haver- of sojaroom
°0,5 kopje sojavanille/chocoladepudding of -yoghurt (hier zit wel wat suiker in maar in de totaliteit van je uiteindelijke ontbijt is dat verwaarloosbaar en ik laat dat onder de rubriek ‘10% afwijking’ van mijn dieet vallen)

Let’s party!
Want nu zijn we pas echt begonnen.

Om je haverdélice af te maken voeg je toe: (kies of combineer)

°een nacht geweekte rozijnen, abrikozen, vijgen, veenbessen of pruimen. Het weekwater is een perfect zoetmiddel voor bij je havermout maar kan ook dienen voor een smoothie later op de dag. Geweekt gedroogd fruit (zeker als het biologisch is) is veel lekkerder dan de taaie droge stukjes leer die het oorspronkelijk waren (naar mijn smaak). Je krijgt terug een sappige fruitstructuur en hebt het meteen meer dan zoet genoeg.
°lijnzaad, chiazaad, hennepzaad: deze voeg ik ook vaak al bij het begin toe (bij de havervlokken). Het lijnzaad breek ik in een vijzel (koop geen gebroken lijnzaad want dan worden de goede oliën ranzig, vijzelen op het moment zelf is het best)
°kaneel, curcuma, gember, vanille, saffraan, anijs, venkel, kruidnagel, nootmuskaat: kruiden om je pap op smaak te brengen naar keus!
°Bio peperkoek of speculaas: om in je pap te verkruimelen (dit is ook een 10% zonde!)
°Fruit! Mijn favorieten zijn banaan, appel(moes), kiwi en rood fruit (uit de diepvries in de wintermaanden)
°Pitten, zaden en noten: geroosterde zonnebloem- en pompoenpitten, amandelschilfers, hazelnoten, sesamzaad en maanzaad

Geloof me, zelfs als kerstdessert kom je hiermee weg!

chocolate banana oatmeal and sprouts 005

En nu een paar ready-mades voor de liefhebbers!

Chocoladehaverdélice met banaan en lijnzaad

Basisrecept zie boven.
Voeg een eetlepel gebroken lijnzaad toe.
Voeg een half kopje chocoladesojapudding of een kopje chocolademelk toe.
Snijd een banaan in plakjes en voeg toe.

Pindarozijnenhaverpudding

Basisrecept zie boven.
Roer er een lepel pindakaas (niet bio bevat additieven!) en één kop plantaardige melk onder, eventueel los je de pindakaas op in wat warm water. Klop los met een garde.
Voeg een handvol geweekte rozijnen en een halve eetlepel kaneel toe.

Kersthaverpap met peperkoek en veenbessen

Basisrecept zie boven.
Voeg één kop plantaardige melk en één kop vanillepudding toe en verkruimel 1 plak peperkoek.
Voeg een koffielepel kaneel toe.
Voeg een lepel veenbessen (of veenbessencompote) toe.

Abrikozencashewchiazaadhavercrémedelacréme

Basisrecept zie boven.
Voeg een eetlepel chiazaad, een kop geweekte, gemixte gedroogde abrikozen toe (een abrikozenmoes dus), één cup plantaardige melk, sap en geraspte schil van 1 sinaasappel en één eetlepel cashewpasta (of geweekte gemixte cashewnoten).

chocolate banana oatmeal and sprouts 008

Advertenties

11 Replies to “Havermoutfeest”

  1. Mijn basisrecept ziet er lichtjes anders uit. Ik gebruik geen water maar rijstmelk of gemengd met een notenmelk. 1 kop is voor mij genoeg.. Dus 1 kleine tas havermout met 2 tassen rijstmelk kort even koken met wat gedroogd fruit, beetje zout, kaneel, vanille, etc.. En je hebt een heerlijk warm en stevig ontbijt.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s