Rechtvanhetveldslaatje

brandnetelsmoothie en veldslaatje 004

Het heeft gegoten vandaag. De hemel liep over van zichzelf. In de late namiddag had ik schoon genoeg van binnenlicht. Er moest uitzicht in dat hoofd, weidsheid, verte, groen mals landschap. Ondanks de loodgrijze hemel trokken wij de laarzen aan en waaiden op de fiets naar ons Wijveld (wat is het leven fijn als de wind meezit en je bent lid van een zelfoogstveld). Een paar late frambozen en een handje bloemen van de Oostindische kers werden meteen gesmaakt. En dan zakken vullen met een bos rucola, een school radijzen, bengelende aubergines en pepers, rodekool en -biet. Wortels met een riek uit de vette gulle grond scheppen en de pieren zien krioelen. Boven je hoofd een beige buizerd met zijn melancholieke najaarsroep.

Oogsten is ‘een beetje bijna heilig zijn’. Plukken is vullen. Fietstassen. Potten. Borden. Buiken. Je hoofd met zuurstof. Al je zintuigen met zen. Handen moeten af en toe de aarde raken zodat het lijf dat eraan vasthangt even herinnerd wordt aan waar het vandaan is gekomen en ook jaren later strandt. Plukken is aarden. Herman de Coninck schreef ergens ‘Een fiets dient om hem te laten staan. Zo geraak je waar je bent.’ Zo ben ik op het veld. Ik geraak daar waar ik ben. Meer moet dat op dat moment niet zijn. En later bestaat enkel uit de wetenschap dat er een keuken is waarin wat potten, messen en een kruidenkast. Als we aan tafel gaan, word ik een beetje stil van die overdaad aan schoon eten. Mamma, kijk toch, we zijn rijk, zegt ze.

brandnetelsmoothie en veldslaatje 009

Rechtvanhetveldslaatje (én megagezondhelemaalklaarvoordekoudedagenslaatje)

Nodig voor vier

flinke bos rucola
10 radijzen in plakjes
de blaadjes van die radijzen
1 rodebiet grof geraspt
1 wortel grof geraspt
handje geroosterde zonnebloem- en pompoenpitten
handje basilicum versnipperd
handje vogelmuur (wildpluk!)
handje bloemen van de Oostindische kers
1 el lijnzaadolie
1 el chardonnayazijn (dat mag ook witte wijnazijn zijn maar deze kreeg ik cadeau en is zooo heerlijk)
1/2 el ahornsiroop
peper en zout naar smaak

Meng alles in een kom
Wij werkten af met de luxe van een avocado.

brandnetelsmoothie en veldslaatje 011

2 Comments Voeg uw reactie toe

  1. patricia schreef:

    Leentje, ontroerend mooie tekst! Ik word er stil van … Bedankt om dat met ons te delen. Ik kijk altijd uit naar je posts. Geniet inderdaad van alle kleine dingen maar dat moet ik aan jou niet zeggen…. Patricia

    1. kookeetleef schreef:

      Dankjewel Patricia! 🙂

Geef een reactie

