Vegan for kids: raw cookies

IMG_20140327_002333 (1)

De vegan challenge ligt al een paar weken achter de rug. Ik schaam me dood want had beloofd hier de hele maand een waterval aan gerechtjes te posten en dat is er dus niet van gekomen wegens megadrukte. Mijn computer zit boordevol foto’s en mijn hoofd boordevol verhalen en recepten maar wegens puurkuur en andere superfijne maar tijdrovende sideprojects -waarover later ook zeker nog meer- vond ik nog niet de tijd om die om te vormen tot lekkere blogs. Jullie hebben dus eerlijk waar nog vanalles te goed de komende maanden maar ik doe geen tijdsgebonden beloftes meer.

Een eerste stukje dus over vegan living en meteen eentje met mijn favoriete levende wezens in de hoofdrol: kindjes! Ik probeer al van kleinsaf mijn dochter te overtuigen van het belang van een bewuste leef- en eetwijze. Dat gebeurt met vallen en opstaan maar dat maakt de uitdaging des te boeiender. Hierbij probeer ik consequent het hele plaatje aan mijn kind te tonen. Want ik wil graag dat ze begrijpt waarom ik keuzes maak en haar leren hoe ze die later zelf kan maken. Door creatief en kritisch naar de dingen te kijken, door verbanden te zien, door eerlijk en empathisch te zijn. Zo wil ik het niet enkel hebben over gezondheid maar ook over onze voetafdruk, voedselverspilling en de andere kant van de wereld, dierenleed en coca cola drinken, ons koop- en reisgedrag, diyen en upcycling, stadslandbouw, deelprojecten en blijf zo maar doorgaan. Niet door hier sterke verhalen over te vertellen maar door linken te leggen, door aan te tonen dat kiezen kan als je een beetje karakter en moed kweekt. Dat je ‘neen’ kan zeggen tegen de zoete verleiding die de mediakanalen nu al in die kleine oortjes giet. Dat je vragen mag stellen, ook als daar geen antwoorden voor zijn. Dat je geen genoegen moet nemen met minder dan het pure, het echte leven.

En ja binnen dit opvoedingsproces heb ik het best wel moeilijk met gebeurtenissen als een koekjesverkoop op school. De school haalt zo geld binnen om het schoolkamp te betalen. Dat zo’n actie nodig is, wil ik best begrijpen maar dat koekengigant Lotus daarvoor onder de arm moet worden genomen en produkten die barsten van de suiker en transvetten worden gebruikt voor het promoten van een schoolproject, vind ik serieus slikken. Ik had het daarnet over ‘linken leggen’ en het Lotusverhaal kan dit mooi illusteren. Het leerprogramma bevat genoeg doelstellingen die het belang van gezonde voeding en een bewuste levenshouding moeten onderbouwen. Hoe kunnen kinderen dit au serieux nemen als zij daarnaast (heel ongezonde) koekjes moeten verkopen? Consequent zijn is de allerbelangrijkste basis voor een evenwichtige opvoeding. Volgens mij creëer je richtingsloze jonge mensen door in het opvoedingsproces niet te handelen in overeenstemming met wat je verkondigt. Bij de scouts doen ze het al een stuk beter. Daar bakken ze zelf koekjes. Ouders, kinderen en leiding doen mee. Dat scheelt al een pak rommel en industrie en is gelinkt aan een fijne en leerrijke activiteit. Ik heb er veel voor over om het linkloze aspect van de opvoeding binnen scholen te helpen heroriënteren. Door kleine ingrepen kan je heel wat veranderen. Vooral de Scandinavische scholen weten daar wanten mee. Daar zijn ze zich ook veel meer bewust van de ernst van de situatie. Ze beseffen dat het vijf voor twaalf is en handelen daar ook naar. In Kopenhagen krijgen schoolkinderen 100% bio op hun bord. Lekkere, verse en evenwichtige kost.

Maar ik dwaal af want ik ging het niet hebben over wat er niet is maar over wat er wel is: mogelijkheden om het anders te doen. Zonder veel meer moeite. Met een beetje creativiteit en een andere insteek lukt het best. Als we nu eens begonnen met de schoolfeesten. Een ultieme kans om met puur lekkers aan de slag te gaan. We vervangen de chips door rauwkost met een dip of door fruit/groentenbrochetten, nootjes, toastjes met puur beleg. We vervangen de frisdrank door zelfgebrouwen kinderchampagne (half spuitwater half appelsap) of ijsthee (afgekoelde vruchtenthee met ijs en citroen) of kruidenwater (water met munt, citroenmelisse, citroenthijm, basilicum, oregano,…), vlierbloesemlimonade, sangria (druivensap met allerlei fruit). Of we maken mijn absolute favoriet: raw cookies!

rotterdam april 2014 010

rotterdam april 2014 005

rotterdam april 2014 012

De raw cookies kwamen hier in het verleden al eens voorbij. Uit gebrek aan oven moest ik het begrip koekje immers heruitvinden. Inspiratie kwam van de rawfoodbeweging waar ze allerlei heerlijks mengen tot een soort granen- of notentruffeltjes. Ondertussen experimenteerde ik al volop met ingrediënten en combinaties. Mijn dochter was meteen gebeten door die gezonde snoepjes. Ik ging met haar aan de slag en ze stelde haar eigen praline samen! Daardoor rees bij mij het verlangen om de raw cookies in een kinderworkshop te gieten. Twee weken geleden was het zover. Achttien vijfjarige kleuters mochten aan de slag met allerlei lekkers en kneedden hun eigen gezond moederdagscadeautje bij elkaar. Nadien mochten de koekjes in bokaaltjes met een lint en een kaart. Fiere kindjes. Puur genieten. En alweer zo simpel. Less is more. Daar weten kindjes alles van.

IMG_20140506_190536

IMG_20140507_164406 (1)

IMG_20140506_190816

IMG_20140506_191102

IMG_20140507_163852

Hoe maak je je eigen raw cookies?

Ik gebruik fijne havervlokken als basis.
Je hebt wat vet of vocht nodig (om het koekje te doen ‘plakken’). Notenpasta’s of Kokosvet werken prima.
Droge vruchten, pitjes, nootjes, zaadjes voor de smaak en vulling.
Sinaasappel en citroen voor sap en schil als frisse smaakmaker zijn ook aanraders.
En verder: laat je fantasie en inpiratie de vrije loop.

Hieronder krijg je nog drie receptjes cadeau maar doe vooral zeker ook zelf je ding!

rotterdam april 2014 003

Abrikozenmaanzaadkoekjes

4 cups fijne havervlokken
1/2 cup kokosvet (gesmolten)
1/2 cup cashewpasta
sap en geraspte schil van 1/2 sinaasappel
10 abrikozen in ministukjes
2 el maanzaad
1 el ahornsiroop
minimespunt zout (lees: 10 korreltjes)

mengen en kneden tot je een mooi stevig deeg hebt dat niet meer aan je vingers blijft plakken
balletjes rollen

IMG_20130719_210755

Kokoscitroenkoekjes

4 cups fijne havervlokken
1 cup kokosrasp
1/2 cup gesmolten kokosvet
sap en geraspte schil van 1 citroen
2 el ahornsiroop
minimespunt zout (lees: 10 korreltjes)

mixen in de keukenrobot
balletjes rollen (eventueel nadien nog eens in de kokos wentelen)

rotterdam april 2014 006

Vijgenhazelnootkoekjes

2 cups havervlokken
8 vijgen in ministukjes
1/2 cup hazelnootpasta
1 el ahornsiroop
minimespunt zout (lees: 10 korreltjes)

mengen en kneden tot je een mooi stevig deeg hebt dat niet meer aan je vingers blijft plakken
eventueel nadien door cacao rollen

Wil je graag zo’n kinderworkshop raw cookies bij je thuis of op school? Stuur mij een mailtje (leentjespeybroeck@hotmail.com).

3 Replies to “Vegan for kids: raw cookies”

  1. Raw cookies zijn echt dé reden waarom ik mijn staafmixer met hakmolen mis (nu ja, na zelfgemaakte notenpasta’s). Het ding is al een tijdje kapot en sindsdien hebben hier geen raw cookies meer op het weekmenu gestaan. Ik gebruikte meestal dadels en noten als basis. Als mijn spaarpotje voor een goeie keukenrobot ooit vol genoeg zit, hé, dan hé … kom ik nog eens terug naar hier 🙂

    1. O maar voor de meeste mijn cookies heb je alleen je handen nodig hoor! Mengen en kneden en klaar! Mijn keukenrobot is ook gesneuveld dus dan pas ik mijn recepten gewoon aan! 🙂

      1. Lol, ik had gedacht dat je dat zou reageren. Maar ik heb ze nu eenmaal het liefst met dadels en ik heb al dadels proberen kneden, maar het resultaat is toch ver van het streefdoel.

Geef een reactie

