Ballen

maart 2014 008

Eén van de vleesgerechten die ik als vegetariër nog al eens geregeld mis, zijn de ‘balletjes in tomatensaus’. Over comfortfood gesproken… En we gaan eerlijk zijn: gehakt blijft gehakt en gehakt vervangen doe je niet zomaar als het aankomt op het maken van perfect ronde stevige smaakvolle balletjes die niet bij de minste slag of stoot verkruimelen of oplossen in je saus. Ik heb me dan ook al suf gezocht naar de perfecte substantie voor de beste selfmade vegan gehaktbal. Uiteraard vind je ze wel terug in het veggie winkelrek maar deze ballen zijn voorgefrituurd en meestal rijk aan vet, zout, suiker en geraffineerde bloem. Bovendien vind ik de smaak van deze wouldbeballen serieus tegenvallen. Neen, dan liever een zelfgerolde bal in mijn bord. Dus ging ik aan de slag met wat ik in huis had. Ik geef toe dat je de ballen niet kan bewaren in de saus. Als je ze wil bewaren voor later, doe je ze dus best in een apart bakje na het afbakken en dresseert de saus er pas over vóór het serveren. Ik zou mezelf niet zijn als de saus niet ook een tikje specialer moest worden dan de doorsnee tomatensaus. Hier zijn ze dan: mijn hoogstpersoonlijke linzenballen in tomatenabrikozensaus! Als dat geen comfort is!

maart 2014 013

Linzenballetjes in tomatenabrikozensaus

Nodig voor 20 ballen:

500g gekookte dupuy linzen (gekookt in ruim water met 1 el morgabouillon of andere groentebouillon)
300g geroosterde zonnebloempitten
1 heel fijn versnipperde ui goudbruin gebakken
150g paneermeel, havervlokken, boekweitvlokken of broodkruim
pezo
1 handvol gehakte peterselie

Nodig voor 1l saus:

1 blik tomaten (300 ml)
100 ml bouillon (met 1 el morga)
8 gedroogde abrikozen
1 ui versnipperd
1 tl kruidnagel
1 tl kaneel
1 teen look geperst
2 laurierbladeren
pezo

maart 2014 015

Voor de ballen

Meng alle ingrediënten voor de ballen in een foodprocessor of met staafmixer tot je een mooie subtstantie hebt.
Het ‘gehakt’ mag niet meer aan je handen blijven kleven als je er balletjes van probeert te rollen (voeg zo nodig nog wat paneermeel toe).
Rol de balletjes.
Bak ze in hete olijfolie. Draai geregeld om zodat ze overal mooi egaal kleuren.

Voor de saus

Stoof de ui in olijfolie goudgeel, voeg de look en kruiden toe. Voeg de abrikozen toe en roerbak even.
Voeg het blikje tomaten en de bouillon toe. Laat 20 minuten sudderen op een laag vuur. Verwijder de laurierblaadjes.
Mix de saus en dresseer over de balletjes.

Serveer met gebakken aardappeltjes en een slaatje.

maart 2014 018

4 Comments Voeg uw reactie toe

  1. Katty schreef:

    Geprobeerd. Keigoed recept, Leentje, heel lekker!

    1. kookeetleef schreef:

      Super! Dankjewel!

Geef een reactie

