Groene geschenkjes

IMG_20131026_134012

Dit stukje stond al een tijdje in de wachtrij en daardoor is het wel wat gedateerd maar ik wil het toch nog even met jullie delen want er bengelt een nieuwjaarspresentje aan!

Het is weer die tijd van het jaar. Het stad ziet zwart want onder die boom horen pakjes. En voor de inhoud van die pakjes loop je al gauw een halve dag winkel in winkel uit. En die pakjes horen in zakjes. Jammergenoeg zorgt deze periode niet alleen voor hoge verkoopcijfers, lege portemonnees en in het beste geval gelukkige ontvangers maar ook voor heel veel afval en nodeloze consumptie. Op die manier geeft de eindejaarsperiode een serieus extra gewicht aan onze ecologische voetafdruk want laat ons wel wezen: er wordt wat verteerd (en helaas ook verspild). De hoeveelheid eten die de komende weken in de vuilbak zal verdwijnen, bezorgt me nu al een indigestie. En ik weet het wel. Ik herhaal het misschien iets te vaak. Dat het met minder kan of, beter nog, anders kan. Met een beetje goede wil, wat inventief verstand, een paar uurtjes vrije tijd en twee handen die zich niet laten afschrikken door een doehetzelfklus, hoef je de winkelstraten niet af te schuimen en maak je allerlei schoons en lekkers met simpel doordeweeks gerief. Kom dus maar gauw even van achter die teve, ipad of wii en smijt u in het knutselen van fijne presentjes. Het is weer helemaal hot om te DIYen en te haken en in te maken dus geef uzelf nu toch eindelijk eens dat hippe imago waar u elke feestganger mee omverblaast.

Pinterest en tal van blogs bulken van de ideetjes voor een iets minder exuberant eindejaar, waarbij we gewoon aan de slag gaan met dingen die we al in huis hebben (voor een aantal handige hebbedingen kan je het komende jaar al doelbewust beginnen sparen tegen feestperiode 2014! Straks krijg je een lijstje!). Een hele leuke vind ik DIY natural waar je met de simpelste basisprodukten (bijv. azijn) zowat alle huistuinbadkamerenkeukenmiddeltjes maakt. Maar ook Everything Etsy heeft een heerlijke 101 green handmade gift tutorial en Treehugger komt op de proppen met zijn green gift guide.

Ook fijn om bij het verpakken van je homemade spulletjes te denken aan recycling door krantenpapier, tijdschriften en ander oud papier allerhande te verwerken tot een heel persoonlijk verrassend jasje. De leukste ideeën vind je hier.

Zelf ging ik onlangs aan de slag met de DIY eco badkamerartikelen. Ik wist al vrij veel over de nefaste invloed van chemicaliën in doorsnee wasprodukten, shampoos en andere verzorgingsprodukten maar na het bekijken van dit filmpje en het volgen van DIY natural wou ik echt zelf aan de slag. En dus klutste en mengde ik een conditioner, een shampoo en een deocrème bij elkaar. Poepsimpel en echt de moeite! Je maakt hem in een wip zelf maar omdat kookeetleef ook wel eens een cadeautje wil weggeven aan haar vele lieve, trouwe en zo enthousiaste lezers, gooi ik mijn produktjes op de FBpagina. Like en share erop los en wie weet kan jij het nieuwe jaar in pure schoonheid beginnen.

IMG_20131026_135509

Spaarlijstje voor het betere geschenkwerk

*bokalen in alle vormen en maten
*flessen in alle vormen en maten
*mandjes in alle vormen en maten
*mooie linten
*leuk papier
*touw
*lege blikjes (van bijv tomatenpuree, bonen, kikkererwten)
*oud servies
*lege doosjes
*gedroogde bloemen, takjes, blaadjes, stenen, schelpen

Hier vind je het deorecept dat ik gebruikte
Mijn shampoo =baking soda
maak een papje van een el baking soda en een cup water, masseer in je haar, spoel zorgvuldig
Mijn conditioner =appelazijn met een paar druppels etherische olie (hier: mandarijn) (voeg een el van deze conditioner toe aan een cup water en verdeel over je haar, spoelen, de sterke geur van de appelazijn verdwijnt als je haar droogt, je haar is heerlijk zacht, glanzend en gevoed)

Geef een reactie

