Leentjes spruitjessoep met geroosterd amandelmeel op maandag

Spruitjes! Ik trok er als kind mijn neus voor op maar nu acht ik ze hoog. Deze babykooltjes hebben, indien respectvol behandeld -lees: niet platgekookt- een heel subtiel nootachtig aroma dat in zo goed als elk troostrijk wintergerecht tot zijn recht komt. Soep had ik er nog niet mee gemaakt maar ik vond dat het moest kunnen. Er moest een noot bij en het moest een beetje stoer zijn, want ik wou ervoor waken dat het geen fletse koolsoep werd. Dus geroosterde noten. En zo kwam het helemaal goed! Wil je deze soep graag vandaag al proeven maar heb je geen zin of tijd om ze zelf bijeen te koken? Je kan ze gaan degusteren of afhalen in het meest sexy restaurant van gans Gentbrugge De Zuidkant!

IMG_20131124_192727

Spruitjessoep met geroosterd amandelmeel

Nodig voor vier:
1 kilo spruit
1 grote ui
200g amandelmeel
1 el bouillon (Morga!)
snuif nootmuskaat
pezo
1 l water

Kuis de spruitjes. Versnipper de ui.
Stoof de ui tot glazig. Voeg de spruitjes toe. Roerbak even.
Voeg water en bouillon toe.
Laat koken tot gaar.
Rooster het amandelmeel tot goudbruin.
Voeg de helft toe aan de soep.
Mix tot smeuig (voeg water toe indien nodig, de soep mag crèmig maar niet dik zijn)
Smaak af met pezo en nomu.

Voeg aan de rest van het amandelmeel een snuif zeezout toe en dien samen met de soep op als garnering.
Dresseer met winterpostelein of een ander groen blad.

2 Replies to “Leentjes spruitjessoep met geroosterd amandelmeel op maandag”

Geef een reactie

