Aperitiefke?

Het zal u niet verbazen dat ik stapelzot ben op etentjes. Bij mij thuis of bij anderen, in een goed eethuis of op reis. Het maakt mij niet uit. Als het in goed gezelschap is en het eten vers en puur en graag vegetarisch, ben ik de koningin te rijk. Tafelen is mijn lievelingstijdsverdrijf. En weet je wat ik het allerfijnste moment vind van het hele etentje? De aperitief! En dan bedoel ik niet tout court de bubbels of ander fris startdrankje maar het hele concept aperitieven. Voor mij bestaat de perfecte aperitief uit een no nonsense maar karaktervol liefst droog glas en een keur aan verrassende hapjes die je eigenlijk al een mooi beeld geven van wat de gastheer- of vrouw in zijn of haar mars heeft. Het is in het beste geval een uithangbord, een visitekaartje, een tipje van de sluier, een voorspel. Amuse gueule. Mooier dan de fransen kunnen we het bijna niet verwoorden. Een pleziertje voor je mond. Een cadeautje op je tong. Voor mij hoeft na een aperitief met allure eigenlijk niet eens zoveel meer volgen. Ik ben voldaan bij het vooruitzicht van een maaltijd als ik al heb mogen proeven van wat ik nadien in overdaad op mijn bord krijg. Een goed aperitief heeft alles al gezegd zonder het te zeggen. Het genot ligt vaak vooral in de verwachting van wat komt, meer dan in wat komen gaat en het grote genieten is het kleine, voorzichtige, voetje voor voetje. Niet dat ik niet houd van een ferme braspartij maar als puntje bij paaltje komt, heb ik het toch vooral voor dat subtiele hapjebijbeetje. In het zuiden weten ze daar als geen ander weg mee. Aperitieven is in Spanje gewoon gepromoveerd tot een volledige maaltijd, een avondvullende tijdsbesteding in de vorm van de befaamde tapas en in Italië zijn de antipasti de juweeltjes van de maaltijd. Genieten met hoofdletter.

Wij doen er ook graag aan mee maar stijlvol aperitieven doen we helaas nog niet spontaan. Bij goed voorbereide etentjes horen uiteraard ook fijne hapjes en dan doen we wel eens een effort om iets anders aan te bieden dan het glas met chips, crackers, nootjes of zoutjes. Maar als we na een dag hard labeur thuiskomen, achten we ons niet in staat tot het verzinnen van nog een origineel aperitiefhapje. Begrijpelijk maar eigenlijk toch ook wel zonde want aperitieven is niet alleen een prima vorm van op adem komen na een lange dag, een heerlijke wijze om te onthaasten terwijl de rest van de maaltijd op het vuur staat te pruttelen, het is bovendien ook een ideale manier om restjes te verwerken en je te amuseren met lukrake ingrediëntjes. We hebben bijna altijd een paar (misschien zelfs oude -des te beter) sneden brood in huis en eigenlijk ben je dan al halfweg. Want de lekkerste toast komt niet uit een pakje en op een toast kan zowat alles. Rooster het brood, wrijf er even over met een teentje look, een druppel olijfolie, peper uit de molen, snuif zeezout en je hebt al een feestje. Verse kruiden versnipperen, een sjalotje en een tomaat fijnhakken en de toast ziet er nog beter uit. En ga zo maar door. Trek je frigo open, kijk in je tuin, in je kruidenrek en experimenteer er maar op los. De aperitief is een speeltuin voor de kok. Hij kan naar hartelust combineren, toveren, knoeien. Meestal is het resultaat verrassend geslaagd en als dat niet zo is, een hapje is geen pot vol. Het is een veilige oefenruimte voor het grotere werk.

Toen ik in het huis van mijn ouders verbleef, stortte ik mij volop op het oude brood -ook al namen de geiten wraak door van zonsop- tot ondergang te mekkeren. Allemaal snelklaar receptjes die zelfs na een dag op kantoor nog haalbaar zijn. Met een glas gazpacho, een zelfgemaakte ijsthee (recept binnenkort in mijn Visitablog!), een bessenlimonade,… (alcohol hoeft niet altijd!) is het plaatje af. Een geslaagde aperitief maakt van een doodgewone avond telkens weer iets bijzonders. Santé!

IMG_20130713_202310

Toast tofutartaar

Nodig voor tien toast:
200g tofu
2 el vega- of mayonaise
pezo
handje gehakte tuinkruiden naar believen (bieslook, peterselie, dille, dragon,…)

Prak de tofu met een vork
Voeg kruiden en vegamayonaise toe
Roer goed
Beleg de toastjes gul
Werk af met reepjes gedroogde vijg
(Hier ook nog met wat tomatentapenade – wat zongedroogde tomaten mixen met olijfolie en pezo)

IMG_20130713_202641

Toast geitenkaas met tomatensalsa

Nodig voor tien toast:
het vlees (niet de zaden) van een tomaat in brunoise
1 sjalotje in brunoise
1/2 teen look geperst
1 el goede olijfolie
snuif zwarte peper van de molen
snuif zeezout
verse gehakte oregano, thijm, basilicum, munt,…

Meng alles losjes samen in een kom.
Besmeer eerst de toast met jonge geitenkaas
Werk af met de tomatensalsa

IMG_20130618_180113

Gazpacho van tomaat en watermeloen

Nodig voor 1l:
200g watermeloen in stukjes
O,5 l tomatenpassata of 3 rijpe tomaten
1/2 ajuin in stukjes
1/2 teen look geperst
pezo
1/2 tl chili
een scheut balsamicoazijn
1/4 rode paprika in stukjes
0,400l water (of meer als je de gazpacho liquider wil)
1 el groentebouillon (uit de natuurvoedingswinkel)
pezo

Alles mixen met de staafmixer
Een uurtje laten koelen
Serveren in glazen eventueel met ijs, citroen, olijven,…

Geef een reactie

