Leentje’s koolrabicarpaccio

IMG_20130503_214526

Mijn volgende gastchefs zitten met een kleine vertraging dus vandaag zorg ik zelf voor een megasimpel maar o zo lekker fris zomers receptje dat ik een paar weken geleden op de bots in elkaar draaide. En zoals dat wel vaker voorvalt, blijken de toevalstreffers regelmatig voltreffers. Long live improcooking!

Ik moet bekennen dat de koolrabi mijn lieveling onder de knolgewassen is. En ik lust hem bovendien het liefst rauw. Vorige lente stak ik af en toe een handje bij op het Wijveld en tijdens de middagschaft aten wij ze gewoon uit het vuistje. Als een appeltje. Zoet, krokant en sappig met een pittig frisse koolsmaak. Bovendien zit deze jongen boordevol vitamine A, C, magnesium en kalium. Een toppertje dus!

Nodig voor 4:

2 koolrabi’s
3 el olijfolie
2 el mirin
2 el rijstazijn
peper uit de molen
zeezout
paar takjes verse munt
nigelzaad
sap met pulp en eventueel zest van één roze pompelmoes

Snijd de koolrabi in ultradunna plakjes (eventueel met dunschiller of mandoline) en schik ze dakpansgewijs op een groot bord of dienblad.
Breng op smaak met een snuif zout en peper en overgiet met sap, mirin, azijn en olie.
Zet een half uurtje afgedekt in de koelkast.
Werk af met versnipperde munt en nigelzaad.

2 Comments Voeg uw reactie toe

  1. riet schreef:

    net roze pompelmoes gekocht, en er ligt nog een roolrabi te blinken in de ijskast. Mirin, rijstazijn en nigelzaad zal ik moeten vervangen door een alternatief uit de voorraadkast, Gelukkig een avondje improkoken meegemaakte dus… moet lukken.

    1. kookeetleef schreef:

      Zeker weten! Jij kan dat! Hopelijk tot op de picnic!

Geef een reactie

