Zeven tips voor een instant lenteprik of hoe je de lente zelf in gang trekt

IMG_20130305_164624

Ik weet het. Wij snakken. Het is genoeg geweest met regen, sneeuw en ijspegels. We zijn doodmoe, lijkbleek, dof en grauw en willen nu asap, stante pede, directamente, toute suite die SHOT zon, die hittegolf, dat gouden huidje, die laatavondterrasjes, die blote benen, die moestuin in, dat veld door, gras tussen de tenen, picknicken met grote volle manden op linnen lakens, vleermuizen en vallende sterren spotten, madeliefjes vlechten, zwemmen in een meer, kersen plukken, ijsthee maken, ach in godsnaam, gewoon en simpelweg weer BUITEN zijn.
Weet je wat? We geven het wachten op. We zeggen: de boom in met deze farce van een lente! Wij doen niet mee! Wij zorgen er zelf wel voor dat het gaat kriebelen, bruisen, bloeien. Doe je mee? Deze tips zetten je al aardig op weg om van het snakken een PAKKEN te maken. Met beide handen. Op blote voeten. Met open mond. Met huid en haar. BITE!

smartphone juli-augustus-september 2012 899

SPEEL!
Ja wij zouden beter wat meer spelen. Wat stoeien, ravotten, rennen, huppelen, klauteren, onze handen vuil maken, eens vallen en weer opstaan. Niet alleen hou je zo je metabolisme op peil en is dat een prima eerste stap naar dat lentefrisse lijf. Je ademt dieper, je gaat op in het moment, je bent even helemaal lichaam in plaats van geest want in de winter durven we wel eens serieus afdwalen naar dat geestelijk leven, zelfs in die mate dat we eigenlijk bijna vergeten dat er aan dat hoofd nog iets vasthangt dat ook zuurstof nodig heeft en prikkels, dat onze kleine teen evenveel recht heeft op aandacht als ons o zo verheven brein. Dus kom buiten, spring touwtje en speel voetje van de grond. Elke dag een half uurtje is een goed begin. Meer mag.

SLAAP!
Misschien een verrassende tweede tip na die flukse eerste maar zeker niet minder van belang. Ondertussen heeft het zomeruur zijn intrede gedaan en krijgen we onszelf soms niet meer op tijd onder de wol en de volgende dag maar met moeite uit bed. Onze immuniteit heeft zich serieus mogen weren deze winter en we hebben nood aan een jong groen blaadje. Neen echt, jong groen blad is de ideale voeding na maanden van stevige winterkost. De chlorophyl die dat blad bevat, geeft je immuunsysteem net die boost die het nu nodig heeft. Maar we hadden het over slapen want slapen is een superfood dat we zo gemakkelijk verwaarlozen terwijl het ons lichaam echt voedt, herstelt, verwent en vertroetelt. Al onze organen krijgen ’s nachts hun optimale reiningsbeurt op een welgeteld tijdstip. Als je dus vaak laat in je nest kruipt, sla je een deel van die beurten over en zo put je je lichaam uit. Probeer op een vast tijdstip te gaan slapen en op te staan (23u erin en 7u eruit als maatstaf). Het is bovendien heel gezond voor je bioritme om min of meer met het licht te leven. De avond is rusttijd, de ochtend betekent energie. Probeer dit eens een weekje en je zal voelen hoe veel frisser je je meteen voelt.

smartphone juli-augustus-september 2012 307

DRINK!
En na die slaap, ben je bijna puur! Ik zeg bijna omdat je lichaam nu snakt naar een gezonde portie vocht om het vuil weg te spoelen. Ga voor een glas lauw water met citroensap als perfecte start na een zachte nacht. Je lever is je heel dankbaar voor dit zuiverende drankje. Tracteer je nadien op vers sap of een smoothie. Shake die nieuwe dag met kleur en smaak. Mix fruit met groenten. Altijd een goed idee om bij je smoothie groene bladgroenten of kruiden te verwerken voor een heuse oppepper. Of ga voor mijn rodevruchtenlenteboost (recept downunder): een echte anti-oxidatieve kuur waarbij je je lichaam beschermt tegen de invloed van vrije radicalen en zit boordevol vitamines en mineralen. Drink de hele dag door om het uur minstens een glas water. Zet eventueel je wekker als je een te matig drinker bent. Je zal zien dat symptomen als prikkelbare darm, migraine, maagzuur, vermoeidheid, lusteloosheid, droge huid en doffe blik meteen zullen verbeteren.

KUS!
Het is lente mensen! Is er een uitgelezener tijd om iemand de liefde te verklaren? Het is de tijd voor vlinders en vuurvliegjes. Laat knuffelen, kussen, strelen en al het andere heerlijks waar we ons zo graag met gans ons lijf aan overgeven, een ode zijn aan de lente. Wist je dat bij een knuffel van 20 seconden al genoeg oxytocine vrijkomt in ons bloed om allerlei welvaartsziektes, die samenhangen met stress, wanhoop en verdriet, een klap voor de kop te geven? Het is het makkelijkste en tegelijk verrukkelijkste medicijn dat er bestaat. Het is zon voor ons lijf. Het is de lente in hoogsteigen persoon. Het is een compleet legale en ultragezonde drug en haar euforisch effect ligt binnen ieders handbereik. Dus knuffel dat kind plat en kus dat lief wat langer. Je kan hier niet overdrijven.

IMG_20130210_205046

ZON!
We hebben hier in het westen bijna allemaal een schrijnend vitamine D tekort. Onze winterse staat is er één van dik ingeduffeld zelden nog licht zien. Onze huid is vergeten hoe de zon voelt en het is die huid (ook een orgaan jawel!) die dat licht voor ons omzet in het onontbeerlijke vitamine D, de remedie tegen vermoeidheid en dip. Dus slik die zon. Probeer wat kleren te laten. Met tip 1 (SPEEL!) kan je tijdens deze toch nog best koude dagen wel al eens een muts, een sjaal of een jas uitspelen. ’s Ochtens en ’s avonds zijn de beste momenten om aan lichttherapie te doen aangezien de zon dan nog geen kwalijke invloed heeft op onze huid. Dus neem dat zonnebad en voel hoe de lente je helemaal te pakken krijgt.

smartphone juli-augustus-september 2012 247

ZAAI!
Of het nu guerilla gardening is of een vensterbankmoestuin of een kiempot in je keuken. Ga aan de slag met aarde en zaad en kweek je eigen kruiden en planten. De aarde zit boordevol nutriënten die goed voor ons zijn en hoe meer je er met je handen inzit hoe beter, Het zou volgens onderzoek erg stimulerend zijn voor een zonniger gemoed. Bovendien is alle handenarbeid een zegen voor die overwerkte geest. Kruiden allerlei maken van onze lentebuffetjes een feest, het is fijn om ze altijd bij de hand te hebben als je kookt en je eigen radijzen, tomaatjes, rucola en bieslook kunnen plukken… Bestaat er iets fijner? Trouwens absoluut een topactiviteit op kindermaat. Koop een metserskuip (kost niks!) en geef de kleine tuinders hun eigen minimoestuin! Zorg dragen voor iets geeft elk mens bovendien alweer een goed gevoel. En daar kan je best van kindsbeen af aan beginnen.

ZING!
Uit volle borst graag en niet alleen onder de douche. Elke vogel start deze dagen met een oorverdovende welkomskreet aan het lentelicht dus waarom zouden wij dat niet wat vaker doen? Het vergroot je longinhoud, normaliseert je ademhaling, ontspant je hersenen en is gewoon leuk om te doen. Het geeft kracht en vertrouwen en is een prima manier om te uiten wat je anders niet geuit krijgt. Dus zet die plaat af en zorg zelf voor dat deuntje.

2013-04-03 15.57.11

Rodevruchtenlenteboost (sing this one!)

Voor 1 liter:
200ml rodebietensap
200ml cranberrysap (licht gezoet)
200ml zwartebessensap (oersap)
100 ml vlierbessensiroop
300ml water

Shake it! Drink it! Feel it!

Advertisements

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s