Seitanstoverij

IMG_20130327_133524

Gisteren rondde ik voor de tweede keer een PUURKUUR in schoonheid af met een laatste avondmaal. Tijdens die laatste les ga ik ondermeer iets dieper in op de betere ‘vleesvervanger’. Een afzichtelijk woord voor een eindeloos gamma aan plantaardige mogelijkheden. En dan heb ik het niet over de groenteburger, de quornschnitzel of de sojakotelet maar over de nononsense basisprodukten in de vorm van tempeh, sojabrokken, seitan, tofu, kiemen en peulvruchten. En die seitan mocht gisteren scoren bij alle aanwezigen want is er in godsnaam een beter soort comfortfood (voor het verteren en relativeren van veel te lange winters of veel te koude lentes) dan gentse stoverij? Neen. En daar mag dan een hups slaatje bij en gebakken krieltjes (ok verse frietjes doen het nog beter maar ik heb geen frietketel) en een ferme kwak sojanaise! Eat this!

Nodig voor 4:
500g seitan (Bertyn!) in blokjes
2 flinke uien in dobbelsteentjes
4 wortels in dobbelsteentjes
1/2 cup sojasaus
4 laurierbladeren
1 tak thijm
1 plak peperkoek
1 eetlepel mosterd
1 blokje fondantchocolade
1 eetlepel groentebouillon (Morga)
1 donker biertje (ik kraakte een Kasteelbier maar een blauwe Chimay doet het ook prima)
pezo
scheut bruine wijnazijn

Bak de seitan in één eetlepel heet kokosvet. Voeg pezo toe en na vijf minuten de ui. Bak en roer.
Als de seitan wat gaat aanbakken, geen schrik, zorg alleen dat hij niet aanbrandt. Zet eventueel het vuur wat lager of voeg een paar druppels water toe.
Als de ui goed glazig en zelfs een beetje bruin wordt, blus je met de wijnazijn, de helft van het bier en voeg je de wortels en kruiden toe.
Smeer de mosterd op de peperkoek en gooi hem samen met de chocolade en de bouillon in de pot.
Van zodra het in de pot goed begint te pruttelen, zet je het vuur wat lager en laat je de stoverij langzaam garen. Hoe trager hoe beter. Hoe langer, hoe lekkerder.
Als het vocht te zeer inkookt (alles moet mooi onderstaan), voeg je afwisselend wat bier en sojasaus en eventueel wat water toe. Roer regelmatig.
Laat anderhalf uur op een heel laag vuur sudderen.
Wil je de stoverij zouter? Voeg nog sojasaus of bouillon toe.
Wil je hem zoeter? Voeg wat ahornsiroop toe.
Zorg dat de saus mooi indikt.

Serveer met verse frieten, sla, soyanaise en een schoon bier.

11 Replies to “Seitanstoverij”

  1. EINDELIJK ga ik dit eens maken! Twee vragen: mag ik het 2 dagen op voorhand maken én: mag ik de hoeveelheden zomaar x 5 doen voor 20 personen, of zitten de verhoudingen dan helemaal fout? Dankuwel!

  2. Ik maakte hem en vond hem superlekker! Wel veel minder saus dan op jouw foto. Speciaal speltseitan gekocht omdat manlief geen tarwe meer mag eten, en peperkoek uit de dieetrayon (want manlief mag ook geen geraffineerde bietensuiker meer eten) en dan vergeet ik toch wel helemaal dat die natuurlijk wel van tarwe is gemaakt. Moeilijk koken toch wel als je op zoveel moet letten. Ach ja, des te meer voor mij 🙂

Geef een reactie

