Doordeweeks veggie (snel, weinig gedoe en ook voor kinderen)

IMG_20130110_203655

Ik hoor al eens als weerwoord op mijn ode aan de gezonde voeding, hoe ik denk dat dat haalbaar is, dat evenwichtige veggie eetpatroon op een doordeweekse avond, stikkapot en te laat thuisgekomen wegens file, kinderen die huiswerk moeten maken en nadien ook nog in bad en een knuffel en een verhaaltje en nog een knuffel en dat je dan toch graag de benen omhoog voor de buis, alstublieft mag het even, in plaats van de afwas doet? En dat eeuwige wokje neen dat zijn we zo beu en de kinderen lusten dat niet die rauwe groenten bovendien heb je daar snijwerk aan en zo’n prefab zak je gaat me toch niet gaan vertellen dat dat is wat je onder gezond verstaat?

Neen. En ja het is niet altijd simpel. Dat ik dat besef, single mamma zijnde en dus met alle troep op je eigen hals na zo’n dag school en werk. Maar toch, dat het kan, beter eten in de week. En dat kindjes het inderdaad liefst nog moeten lusten ook. Want ik beken dat zelfs ik er soms tegen opzie, tegen het koken van lekker gezond. Omdat dochterlief liever balletjes in tomatensaus op haar bord heeft of kip met appelmoes. Dat ik dus heel graag één van mijn succesnummertjes met jullie deel, absoluut! Deze avond nog geprepareerd voor het meisje van acht. En ze at haar hele bordje heel schoon leeg. Contente mamma.

Dus krijg je dit doordeweeks zo simpel bordje op je menu. Klaar in minder dan 30 minuten. En mag ik je nog een ikkomuitdenhorecatip geven? Als je tijdens het koken je gootsteen met goed heet water laat vollopen, kan je er tegelijkertijd de afwas doordraaien en laat dat sopje maar staan voor die borden en die potten na de maaltijd. Dat water is dan nog net warm genoeg en klaar is kees. Voeten omhoog en een film! (Een boek mag ook uiteraard.)

Gebakken seitanreepjes met pompoen en witte reuzebonen, aardappeltjes en rucolaslaatje

Nodig voor vier:
600g seitan
300g pompoen in dunne maantjes
250g witte bonen (1 bokaal)
1 kilo aardappelen in blokjes
200g rucola
1 el vega- of mayonaise
1 el groentebouillon
1 teen look
peper
zout
olijfolie
sojasaus

Kook de aardappelblokjes in water met de bouillon, giet af.
Snijd de seitan in reepjes en marineer met olijfolie, een scheut sojasaus, zwarte peper uit de molen en geperste look.
Bak de pompoen in olijfolie en met een scheut sojasaus langs beide zijden op een matig vuur goudbruin. Smaak af met peper en zout. Leg opzij.
Bak nu de seitan in een hete pan aan beide kanten mooi bruin, voeg de bonen toe en laat even sudderen. Smaak af met peper en zout
Meng de rucola met de vega/mayonaise.

Geef een reactie

