Raw cookies

Ik kan hier nu een uitgebreide litanie afsteken over hoe gezond rauwe koekjes eigenlijk wel niet zijn. En het zou de waarheid zijn. Mijn ongebakken koekjes bevatten geen boter, suiker, ei of room. Het enige vet dat ik gebruik is kokosvet en de enige zoetstoffen agave-, ahorn- en rijststroop. Dus van mij en je lijf mag je er gerust een schaal van oppeuzelen, vanavond nog, languit zappend in de zetel. Maar het is niet de enige reden waarom ik er fan van ben. Raw cookies maken heeft twee extra grote voordelen: je hebt geen oven nodig (een zo gemist attribuut dat in mijn keuken ter grootte van een zakdoek niet aanwezig is) en ze vallen onder de noemer drie-minuten-snack. Niks dan voordelen dus. Maar wie wil, mag ze van mij gerust bakken.

IMG_20121125_203903

Dadelhaverkoekjes

Voor 15 koekjes:
1 en 1/2 cup havervlokken
1/2 cup gehakte dadels
1/2 cup zonnebloempitten
1/3 cup ahornsiroop
snuif zout
1/2 el kaneelpoeder
1 tl nootmuskaatpoeder
1/2 tl kruidnagelpoeder
1/4 cup gesmolten kokosvet
snuif zout

Mengen en kneden, koekjes vormen naar smaak
1 uur in de frigo laten wachten

IMG_20121127_214416

Tahinpindakoekjes

Nodig voor 15 koekjes:
1 cup boekweitvlokken
1/2 cup tahinpasta
1/2 cup grof gemalen geroosterde pinda’s
1/3 cup agavesiroop
1/4 cup gesmolten kokosvet
1/2 tl cardamompoeder
1/2 tl gemberpoeder
1/4 tl komijnpoeder

Mengen en kneden, koekjes vormen naar goesting.
1 uur in de frigo laten wachten

IMG_20121203_105705

Chocoladerijstkoekjes

Nodig voor 15 koekjes:
1 cup rijstvlokken
1/2 cup zwarte chocoladeschilfers
1/3 cup rijststroop
1/2 tl chilipoeder
2 el cacaopoeder
1/2 cup grof gemalen geroosterde hazelnoten
1/4 cup gesmolten kokosvet
1 snuif zout

Mengen en kneden en koekjes vormen zoals je wil
1 uur in de frigo laten wachten

2 Replies to “Raw cookies”

Geef een reactie

