Samen eten.

IMG_20121223_234913

Eten is fijn. Samen eten is heerlijk. Dat ik zo graag kook, heeft zeker ook te maken met het feit dat ik voor anderen mag koken, hen laten proeven, verrassen, verwennen. Eten is een ritueel, een sociaal gegeven. Dat wordt tijdens de feestdagen even in de bloemetjes gezet. Dan maken we er eens echt werk van. Van dat aan tafel gaan. Het eten wordt niet gereduceerd tot snel tussen de soep en de patatten want god het is zo druk. Neen, het eten krijgt een ereplaats. We doen ons best.
Helaas kan dit feestelijk eten ontaarden in een soort van praal-, vraat-, en hebzucht. Een compenseren van het gebrek aan samen aan tafel gaan gedurende een gans jaar. Dat is jammer. Het eten en het samenzijn worden dan beiden eigenlijk bijzaak. Ze staan in dienst van vertoon en vermaak en dan wordt er al gauw spilziek omgegaan met ingrediënten, gaan we ons te buiten aan hoeveelheden en produkten die een aanval zijn op ons lijf. Gedurende de tijd van een week krijgt onze lever een oplawaai van jewelste door de overdaad aan drank en vet- en suikerrijk voedsel. Omdat dat zo gemakkelijk anders kan en daardoor helemaal niet minder hoeft te zijn, organiseerde ik deze week de Veggie Feestweek op mijn blog. Een fijne greep veganistische en suikerloze gerechtjes kregen jullie kado. En het was fijn genieten. Voor mijzelf en mijn medeproevers. Ik kreeg van jullie zoveel fijne reacties en enthousiaste mailtjes, dat ik er helemaal kerstwarm van werd.

Gisteren sloot ik de week in eer af. Met een tafel vol vrienden. En we genoten. Van de vele smaken. Van elkaar. Van samen. De receptjes krijgen jullie snel. Ik heb mijn tijdsplanning een beetje onderschat deze week. Want het is druk. Zucht. Maar jullie hebben het meer dan te goed. Vandaag of morgen ligt er een gans buffet op uw bord.

Geef een reactie

