Loempia’s met een chiligemberchocoladesausje op Woensdag (Veggie Feestweek)

IMG_20121219_190135

Ik had ze gisteren al geprobeerd. Kleine vierkante loempiaatjes van rijstpapier met een knapperige vulling van gewokte groentjes, viëtnamese stijl. Gefrituurd in mijn wok in kokosvet (wat een robuust, zacht en nobel vet is me dat toch, zeg!). Maar het werd vloeken in de keuken. Je moet weten dat ik op weinig tot geen ervaring kon terugvallen voor het adequate gebruik van rijstpapier. Vandaag dus wel. Rijstpapier kent voor mij geen geheimen meer en ik doe ze u bij deze graag uit de doeken. Rijstpapier koop je bij de thaise, vietnamese of chinese winkel. Het papier lijkt op broos perkament. Je moet het vochtig maken om het te kunnen gebruiken. De tip ‘Draai het papier in een natte handdoek’ is geen goeie tip. Je moet de vellen één voor één onder de warme kraan houden en daarna nog een minuut wachten tot ze zacht worden en ze dan meteen gebruiken. Ik zeg meteen en ik bedoel meteen want als je iets te lang wacht kleeft het vel dat nu echt een vel (plastisch) geworden is overal aan waar het niet moet aankleven en kan je het onmogelijk nog in de gewenste vorm modelleren en wordt uiteindelijk zo dun dat het scheurt. Laat het kokosvet ook eerst goed heet worden want de loempias moeten snel worden afgebakken. Ik doe maar een centimeter vet in de wok en draai de loempias na een minuut of twee om en dan nog eens om. En ja, als de envelopjes dan niet openbarsten (wat ze dus wel durven doen en ik heb daar eigenlijk geen betere tip voor dan toitoitoi), worden ze lekker. Wat zeg ik, ze worden zo onvoorstelbaar weergalloos niet te versmaden lekker dat ik er daarnet zomaar eventjes 10 naar binnen heb gewerkt. Met het chilichocoladegembersausje. Dat ik eigenlijk gemaakt had voor bij een dessertje dat ik jullie later deze week nog verklap maar dat deze loempias gewoon zo af maakte dat ik ze dus echt aan iedereen zou durven en willen laten proeven. Voila.

Nodig voor 10 loempias:

10 loempiavellen van 15 op 15 cm
twee kleine stengels prei
een vierde witte kool
100g oesterzwam (voorkeur hele kleintjes met straffe smaak, ik kocht ze ook in de thaise winkel)
thais chilipepertje verhakseld
1 el geraspte gember
1 gehakte teen look
handvol verse koriander
pezo
1 kl gele currypasta

200 g kokosvet

Voor de saus:
100g zwarte chocolade
100 ml gembersiroop
thais chilipepertje

Snijd de prei, kool en oesterzwammen in hele fijne reepjes.
Bak ze in een hete wok kort af met de currypasta, gember, look en het pepertje. Smaak af met pezo. Voeg de versnipperde verse koriander toe.
Laat afkoelen.

Laat op een zacht vuur de chocolade smelten met de gembersiroop en het versnipperde chilipepertje. Zet opzij.

Verwarm het kokosvet in de wok tot het loeiheet is.
Houd een rijstvel 5 seconden onder de warmwaterkraan, leg het op het aanrecht tot het zacht wordt, leg in het midden een schepje van de gewokte groenten (2 volle soeplepels), plooi het vel dicht. Frituur 1 minuut aan beide kanten. Gebruik een schuimspaan! Laat de loempias even bekomen op keukenpapier. Nappeer met de saus en dresseer gul met verse koriander en schijfjes limoen.

Geef een reactie

