Yoga.

IMG_20121127_182924

Ik had het nooit in mezelf gezien. Ik dacht niet dat ik zo’n type was. Ik dacht dat yoga een heel traag en saai soort sport was dat dan wel een rustgevend effect mocht hebben op anderen, mij maakte het behoorlijk zenuwachtig. Al dat ademen en stilzitten. Al die sérieux. Ik vond het iets voor zweefteven en wouldbegoeroes. Ik had het meer voor kickboxen en benjijumpen. Tot ik vorige winter ontdekte dat al dat boosten en pumpen dan wel spannend mocht zijn, echte rust brachten ze mij blijkbaar niet. Ik bleef presteren in een up-tempo. Ik bleef draaien op adrenaline. Of het nu werk of ontspanning betrof, ik ging over de top. En dat zorgde voor verval. Mijn lichaam was het moe. Alle reserves waren in de strijd gegooid en toch bleef ik verbeten slag leveren.Tegen beter weten in. Ik had iets nodig dat niet langer op korte termijn werkte maar blijvend en diepgaander resultaat bracht. Iets dat niet op adrenaline draaide. Iets dat niet alleen mijn lichaam kalmeerde maar terzelfdertijd mijn hoofd tot rust bracht. Iets dat me bij mezelf bracht ipv weg van mezelf.

Er zijn vele soorten yoga en ik ben geen specialist dus ik ga je niet vertellen welke yoga waar vandaan komt en waarvoor heilzaam is. De yoga die ik nu volg heet Power Yoga. Eigenlijk is het een veramerikanisering van de Vinyasa Yoga waarbij je reeksen houdingen (asana’s) uitvoert in een vloeiende beweging (flow). Deze houdingen voer je uit vanuit je kern (basischakra) met concentratie op je ademhaling. Je ademhaling ondersteunt de beweging waardoor de houdingen in elkaar overvloeien. Poweryoga is een heel intensief soort yoga. De asana’s zijn op zich al een ware uitdaging. Ze leiden je naar je grens. Je grens is het punt waar je lichaam stress begint te ervaren. Het is de bedoeling die grens op te zoeken en af te tasten, te proberen van die wat te verleggen zonder ze drastisch te overschrijden. De focus op je ademhaling kan je hierbij helpen. Door je te concentreren op je ademhaling (ujjayi) tijdens het uitvoeren van de houdingen, kan je dieper gaan dan je in eerste instantie dacht. Zo kan je je grens verleggen. Het klinkt misschien vreemd dat je de stress gaat opzoeken om die te ontkrachten maar dat is precies hoe het werkt. Eigenlijk is yoga niks meer dan het bewustzijn van een puur lichamelijke ervaring, iets waar we in deze jachtige tijden volledig van zijn vervreemd. Ons leven speelt zich voornamelijk af in ons hoofd. Ons lichaam is een soort leger dat de bevelen van deze generaal maar moet opvolgen en vaak komt het lichaam zelfs helemaal niet meer aan bod en leven wij enkel nog ‘in gedachten’. Deze situatie is gevaarlijker dan je in eerste instantie zou denken. Door je aandacht compleet weg te halen uit je lichaam, gaat dit lichaam eigenlijk een ondergeschikte rol spelen. We merken het niet direct maar ons liiflijk welzijn wordt hierdoor immens tekort gedaan. Heel wat fysieke kwalen en ongemakken kunnen worden vermeden door bedachtzamer met ons lichaam om te gaan. Een techniek die vaak wordt toegepast, niet alleen in de yoga maar ook bij meditatie, is de bodyscan. Je verplaatst je aandacht stap voor stap van lichaamsdeel naar lichaamsdeel en focust hierbij op de ademhaling. Het lijkt eigenlijk alsof je niet alleen je longen maar ook je lichaam weer zuurstof geeft.

Omdat Power Yoga een heel intensief soort yoga is, wordt er ook veel aandacht besteed aan evenwicht, flexibiliteit en uithouding. Evenwichtsoefeningen zijn niet alleen heilzaam voor je lichaam maar brengen ook je beide hersenhelften in balans, iets wat zelfs in onderzoek kon worden aangetoond. Aangezien de beweging vanuit de kern moet vertrekken, worden de buikspieren getraind. Zo wordt de rug niet belast en hoef je de beweging niet te trekken vanuit je ledematen. De beweging ‘onstaat’ vanuit de juiste houding.

Power Yoga wordt beoefend in een warme ruimte (25°C) om de spieren optimaal te kunnen ontspannen zodat je niet de kans loopt op blessures en om je lichaam aan te zetten de warmte te verwerken door te gaan zweten, wat reinigend werkt. Tegenwoordig kan je ook hot yoga volgen (in een ruimte van 40°C) wat een nog grotere verademing zou betekenen doordat de intensiteit van je hartslag wordt opgedreven en er zo nog meer zuurstof in je bloed terechtkomt.

Elke yogasessie eindigt met een relaxatiemoment waarbij je je lichaam de tijd geeft om terug tot rust te komen na de inspanning. Je doet de bodyscan, focust je aandacht afwisselend op het geluid, je ademhaling, de contouren van je lichaam. Ik mag u vertellen dat tot rust komen en bij mezelf blijven voor mij zaken waren waartoe ik mij amper in staat achtte. Ik vond het monnikenwerk. Ik kwam enkel tot rust als ik sliep of tijdens een massage of na een sauna. Ik zal niet beweren dat yoga mij verlost van mijn hoofd en dat ik de hele les in complete ascese kan doorbrengen. Integendeel. Op het moment dat ik yoga beoefen, komen eigenlijk alle gedachten die ik al de hele week probeerde niet te denken juist dubbel en dik op. Ze hameren in mijn hoofd en vragen alle aandacht. Maar door middel van de ademhaling en de uiterst intensieve houdingen, krijg ik weer voeling met mijn lijf. Ik besef dat ik meer heb dan enkel dat malende brein, dat aan mijn schouders armen hangen, dat mijn benen heel wat dragen, dat in mijn buik organen zitten die stuk voor stuk moeten worden gehoord, dat ik voeten heb met tenen en teenkootjes en pezen en spieren en botten en kraakbeen en een huid en poriën en aders en zoveel meer. Het is alsof ik aankom in mijn eigen lijf. Alsof ik ga zitten in mezelf.

De asana’s zijn dan ook stuk voor stuk heilzaam voor bepaalde onderdelen van het menselijk lichaam. Ze werken in op specifieke plekken en bewerkstelligen specifieke benefits. Zo zijn de kaars en ook de hoofdstand houdingen waarbij je bloedsomloop even op zijn kop wordt gezet. Wij staan altijd op onze twee benen maar staan er niet bij stil dat het best wel eens goed zou kunnen zijn de zaken letterlijk en figuurlijk om te keren. De dingen vanuit een ander perspectief te zien. Het is een oefening die rustgevend en verhelderend werkt doordat we de druk gaan verleggen.

Oorspronkelijk was yoga een bewegingsleer die de mens met het goddelijke moest verenigen. Het was een vorm van één worden. Nu beoefenen mensen yoga om heel verschillende redenen. En eigenlijk is elke reden een goede reden. Yoga is een heel tolerante beoefening van beweging. Je kan er in vinden wat je zelf zoekt. Je vult het in op jouw manier, volgens jouw mogelijkheden en vanuit jouw positie. Maar al doende ga je evolueren en blijf je evolueren. Yoga laat je groeien in de mate dat jij ervoor openstaat.

Wanneer je yoga begint te beoefenen, zal je merken dat automatisch ook je drang naar ongezonde voeding sterk afneemt doordat je je bewuster wordt van de invloed die voedingsmiddelen op je lichaam uitoefenen. Bewerkt en verwerkt voedsel, overdaad aan suiker en zout, alcohol en vlees worden in de yogaleer afgeraden daar ze zowel je lichaam als je geest bezoedelen en in onevenwicht brengen. De yogalevenshouding staat voor mate en regelmaat. Vlak voor een yogasessie eet of drink je beter niet omdat je spieren en organen hun kracht dan volledig kunnen toespitsen op de oefeningen en geen energie verliezen aan vertering of opname.

Voor wie de winterdip deze dagen al voelt zeuren, nood heeft aan wat herbronning of gewoon een gezonde vorm van lichaamsbeweging zoekt, kan ik alleen maar warm maken voor een vorm van yogabeoefening.
Zelf volg ik yoga in Yogacafé ’t Rietveld. Je beoefent er yoga in een heel ongedwongen sfeer, op je eigen niveau. Danny Van Rietvelde, de lesgever (zie foto), volgt de yogamethode van Baron Bapstiste. Je kan bij hem terecht voor yoga op zondagavond en op dinsdag- en donderdagvoormiddag.

Hier vind je yoga in je buurt.

Dit vind ik een heel fijn boek over yoga en moederschap.

Bij Eva Kamala volgde ik een yogaweekend. Zij geeft je yoga tot in de essentie. Voor mij betekende dat weekend een echte yogadoop.

Advertenties

One Reply to “Yoga.”

  1. Ik ontdekte je blog pas, via een gedeeld bericht op Facebook over je laatste post. Stilstaan bij de kleinere dingen, een waarheid als een koe! Deze post is ook boeiend om te lezen, ik ben al langer op zoek naar een manier om rust te vinden én om het gevoel te hebben van te sporten zonder dat je je spieren extreem belast en zonder dat het te fysiek uitputtend is.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s