Pastinaakpeperkoeksoep op dinsdag (Soepweek)

Op vraag van Aurélie Van De Peer, één van de straffe madammen achter de Zuute Maskes, ging ik vandaag aan de slag met peperkoek. Ik had gisteren reeds mijn groente bij uitstek in het hoofd -en zelfs al recht van het veld in mijn frigo. De pastinaak, die heer onder de penen, is met zijn kruidig zoete, mosterdfijne pepersmaak, een onuitputtelijke bron van inspiratie. De hele herfst en winter door kan je ermee aan de slag. En als het eens flink gevroren heeft, wordt hij nog zoeter en zachter. Een echt winterbeest dus! Bovendien werkt deze groente vochtafdrijvend en is naast koolhydraten ook nog eens rijk aan eiwitten, vitamine C, B1 en B2, caroteen, calcium en ijzer. En ja ik dacht dus wel dat deze kanjer een peperkoekje aan zou kunnen. En zo bleek. Een zoete peperzachte crème was het resultaat.

Nodig:
500g pastinaak (3 grote)
1 grote ui
1 plak peperkoek
1 el perenstroop
1 kl nootmuskaat
1 takje thijm
1 groentebouillon
zonnebloemolie
pezo

Stoof de versnipperde ui glazig in de olie.
Snijd de pastinaken in blokjes en stoof ze 5 minuutjes mee.
Zet het geheel onder water en voeg de bouillon toe.
Kook tot heel gaar.
Voeg de peperkoek en de perenstroop toe.
Mix en smaak af met nootmuskaat, peper en zout.
Indien je de soep nog iets te bitter vindt, kan je nog een el agavestroop, rijststroop of honing toevoegen.
Prachtig en heel lekker met de pikante bloem van de oostindische kers (ja in mijn moestuinbakken bloeit hij nog steeds!)

One Reply to “Pastinaakpeperkoeksoep op dinsdag (Soepweek)”

Geef een reactie

