Pompoencake


Ik doe het niet zo vaak. Recepten volledig overnemen. Ik wil het altijd net weer een beetje anders doen. Kan het niet laten te spelen. De rebel in mij gaat steeds met de vaste ingrediënten aan de haal. (Klinkt dit onbescheiden?)
Maar omdat bakken zonder juiste hoeveelheden toch moeilijk blijft en omdat mijn schoonzus, die een kookles bij de maakster volgde, dit receptje reeds uitprobeerde en zei dat het ozolekker was, heb ik eens heel braaf gedaan wat moest. En het was hemels. Dit wordt herhaald.

Zoete pompoencake
Recept van Claudine Lemey!

Nodig:
450 g pompoen in blokjes
75g walnoten
100g rijststroop (met agave, ahorn of honing lukt het ook)
2 eieren
1 dl olie (zonnebloem)
150 g bloem
schil van 2 geraspte citroenen
100g rozijnen
1 kl kaneel
2 kl bakpoeder
snuif zout

Stoom de pompoenblokjes tot helemaal zacht gaar.
Hak de noten grof. Meng de helft ervan met 30g stroop.
Meng de rozijnen met 1 el bloem.
Klop eieren met rest van de stroop tot schuimig mengsel.
Voeg de bloem, kaneel, bakpoeder en zout toe en roer tot glad deeg.
Meng er de citroenzeste, rest van de noten, rozijnen en de licht geplette pompoenblokjes onder.
Stort in ingevet bakblik en strooi er de stroopnoten bovenop.
Bak een uur op 180°C.

Ik maakte er cupcakejes van. 40 minuten bakken volstaat dan.

Geef een reactie

