U look so honey.

Ik was twaalf toen het begon. Een aanval van één van de meest verfoeilijke aandoeningen die jonge meisjes kunnen treffen: acné. En geen beetje. Mijn gezicht veranderde de volgende vijf jaar in een maanlandschap van bubbels en kuilen. Ik heb mij lang vastgehouden aan de gouden regel ‘Het is het innerlijke dat telt!’ maar toen ik op mijn twintigste verjaardag in de spiegel keek en zin had om die stuk te slaan, vond ik dat het welletjes geweest was. Dat jaar begon ik aan mijn eindeloze strijd tegen deze schoonheidsplaag. Pillen, zepen, zalfjes, lotions. Ik slikte en smeerde de agressiefste middeltjes die er te vinden waren. De puistjes verdwenen maar mijn huid droogde zodanig uit dat ik met de hele heisa moest stoppen en een maand later stond ik weer vol. Nadien volgden nog zeventien jaren van proberen en zoeken, maar niks hielp op lange termijn. Van zodra ik stopte met de pillen (antibiotica en diane-35) was mijn huid weer een slagveld. En dan ben je zevenendertig en loop je er nog steeds bij als een puber. Het voorbije jaar heb ik besloten mijn lot te aanvaarden in die zin dat ik geen onnatuurlijke middelen meer wil gebruiken, omdat ze eigenlijk een aanval zijn op mijn gezondheid en indruisen tegen alles waar ik voor sta, en mij enkel nog wil behelpen met wat de natuur een acnélijder te bieden heeft. En mijn zoektocht werpt vruchten af. Ik ben nog niet verlost van de plaag maar heb wel al heel wat fijne middeltjes ontdekt en blijf verbeten geloven in verbetering.

Het grote misverstand bestaat hierin dat de reguliere geneeskunde alles doet om een vette huid uit te drogen en daarom erg agressieve middelen gebruikt die meteen de bovenste laag van je opperhuid beschadigen en zo het regenererend vermogen van je eigen huid, een orgaan, om zeep helpen. Op die manier wordt je huid passief en is niet langer in staat zichzelf te verzorgen. Elke huid maakt talg aan maar een vette huid maakt die zo overmatig aan (vaak om hormonale redenen) dat poriën verstoppen met alle gevolgen vandien. Bacteriën krijgen vrij spel en ontstekingen (puistjes) en verstoppingen (meeëters) onstaan.
Dr. Hauschka toont met zijn uitmuntend gamma van holistische behandelingen aan dat een vette huid niet minder moet gevoed worden dan een droge huid en dat in tegenstelling tot wat de doorsnee dermatoloog mag beweren een olierijke behandeling de talgproductie net kan normaliseren ipv de huid nog vettiger te maken. Dat komt omdat je de huid eigenlijk fopt. Door een gezichtsolie te gebruiken, denkt de huid ‘Aha, hier is het al vettig genoeg! Ik moet hier niks meer aan toevoegen.’ Op die manier valt de talgafscheiding terug tot een normale dosis en heeft de huid tijd om te herstellen. Bovendien worden aan de gesichtsolie van Dr. Hauschka andere herstellende ingrediënten toegevoegd die ervoor zorgen dat de huid tot rust komt.
Daarnaast geeft Dr. Hauschka nog wat goede tips in het boek ‘Pure Schoonheid’: Ververs elke week je kussenhoes, gebruik nooit een washandje maar druk met je vingers de reinigende crème in je poriën (zo krijg je een zuigeffect). Gebruik steeds een propere handdoek en dep je gezicht droog.
Je hoeft de, inderdaad heel dure, gezichtsverzorgingslijn van Dr. Hauschka niet noodzakelijk te gebruiken maar ik gebruik ze heel zuinig (de gezichtscrème, speciale tonic en gezichtsolie) en vul aan met eigen middeltjes. Zo kom je al een eind ver. Hieronder som ik even op wat je nog zoal kan proberen.

SMEREN
-Honing: dit prachtige natuurlijk antibioticum zorgt voor een lichte peeling en ontsmetting terwijl ze tegelijk voedt en verzorgt. Smeer je vochtige huid in met een laagje biohoning en laat tien minuten trekken. Spoel goed na.
-Echinaforcezalf: deze zalf van Dr. Vogel is geschikt voor elk huidprobleem en dus ook voor puistjes. Ik gebruik hem ’s nachts in plaats van een nachtcrème. Volgens Dr. Hauschka is een nachtcrème niet nodig. Ze zou de huid juist verhinderen zich ’s nachts te reinigen. De echinaforcecrème is echter ontsmettend en helend.
-Driekleurig viooltje: Tinctuur. Zowel inwendig als uitwendig te gebruiken.
-Yoghurt: Als masker. Voedend en verzorgend. Probiotica zorgen voor een bestrijding van de bacteriën
-Ciderazijn: De puistjes deppen met deze azijn. Azijnzuur ontsmet en verzorgt.
-Groene klei: Maak een masker van deze klei met lauw water. Tien minuutjes oplaten en spoelen. Dieptereiniging.
-Citroensap: Peelend, ontsmettend en reinigend. Deppen en 5 minuutjes laten intrekken, goed spoelen. Wel opletten voor de gevoelige huid. Eén à twee keer per week volstaat.
-Arganolie: Uiterst voedende olie boordevol Vitamine E. Gebruik de pure biologische en niet-geroosterde variant.
-Aloe Vera: Hydraterend en genezend. Voedt en verzorgt.

SLIKKEN
-Echinacea: Het middeltje tegen zowat alle kwaaltjes die ontstekingsgerelateerd zijn.
-Grote klis: Capsules die schimmel- en bacterievorming tegengaan en zo zuiverend werken van binnenuit.
-Driekleurig viooltje: Zie boven.
-Mariadistel: Zuivering van de lever en dus onrechtstreeks ook van elk orgaan in je lijf.
-Omega-3: De gezonde vetten die je hormonen in balans brengen en de effecten van ongezonde vetten tegenwerken
-Haver: Het reinigende graan.
-Rood fruit: De anti-oxidanten zorgen voor een vrijwaring van je huid aan vrije radicalen.
-Groene bladgroenten: Boordevol zink, houden je huid zacht en glad.
-Kamille: Ideaal voor een gezichtsstoombadje. Zet een thee van dit kruid, giet in een kom en ga er met je gezicht boven hangen met een handdoek over je hoofd. Reinigend en genezend. Nadien is je huid klaar voor één van de maskertjes.

DOEN
-Gezonde nachtrust: je huid heeft de rust ’s nachts meer dan nodig. Ze reinigt zich door alle afvalstoffen uit te stoten.
-Stoppen met roken: Roken is een aanval op elk orgaan. Het zorgt voor huidveroudering en is een aanval voor het natuurlijk evenwicht.
-Sporten: Zweten helpt de huid zich te reinigen. De poriën openen zich en scheiden afvalstoffen af.
-Sauna: Een extra zweetbeurt zorgt voor extra reiniging.

Geef een reactie

